کد خبر: ۲۵۸۱۰
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۳
بر اساس اعلام معاونت علمی؛

۲۰۰ نخبه غیر ایرانی در کشور اقامت گرفتند

مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری اعلام کرد بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصان غیر ایرانی موفق به دریافت تسهیلات اقامت در ایران شدند.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری، پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حمایت از نخبگان غیر ایرانی، گفت: مهاجرت یکی از فرصت‌ها و تهدیدات جدی این روزهای کشورهای مهاجرفرست و مهاجرپذیر است.

وی افزود: پدیده‌ای که اگر به نحو مناسبی مدیریت شود می‌تواند برای کشورها منافع مالی و انسانی به همراه داشته باشد. ایران هم با توجه به همجواری با برخی کشورها یا جاذبه‌های مختلفی که دارد سال‌ها است میزبان مهاجرانی از کشورهای مختلف است که برخی از آنها نخبگان علمی و دانشی هستند.

وی گفت: ایران نزدیک به ۴ دهه است که جمعیت بالایی از مهاجران را میزبانی می‌کند. بسیاری از این مهاجران با وجود مشکلات زیادی که سر راه تحصیل و کسب و کارشان در ایران بود توانستند موفقیت‌های بالایی کسب کنند و به عنوان نخبگان دانشی و تخصصی در ایران بمانند.

کرمی افزود: استفاده درست از این ظرفیت عظیم انسانی به دغدغه‌ای بدل شده بود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی به آن پاسخ داد و حمایت‌های ویژه‌ای را برای متخصصان و کارآفرینان غیرایرانی در نظر گرفت. در قالب این برنامه مجموعه‌ای از خدمات و تسهیلات برای مهاجران نخبه و کارآفرین، تعریف شد که یکی از این تسهیلات، ارائه دفترچه اقامت ویژه به مدت سه تا پنج سال است.

به گفته کرمی، آنها می‌توانند با داشتن دفترچه اقامت ویژه، به جز حق رای؛ از همه حقوق شهروندی در ایران برخوردار شوند.

کرمی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود؛ تاکنون از طریق سامانه برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی iConnect.isti.ir که توسط مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی اجرایی شده بیش از ۴۵۰ نفر از متخصصان غیر ایرانی حاضر در کشور شناسایی و بیش از ۲۰۰ نفر از متقاضیان موفق به دریافت این حمایت شدند.

وی بیان کرد: در این برنامه «حمایت‌های پژوهشی و انگیزشی از نخبگان غیر ایرانی»، «تسهیل فرآیندهای بروکراتیک برای اعطای خدمات پایه شهروندی به دارندگان کارت اقامت ویژه»، «ایجاد انگیزه در مدیران بخش دولتی برای تسهیل موانع کسب و کار افراد خارجی»، «اخذ مجوز کسب و کار و احداث مطب» و «تملک دارایی‌ها» نیز تعریف شده است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی