۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۰

تصویر بیش از ۴.۴ میلیون کهکشان در یک نقشه جدید

اخیرا یک گروه بین‌المللی از ستاره شناسان از تلسکوپ رادیویی "آرایه فرکانس پایین"(LOFAR) برای ثبت جزئیات جهان استفاده کرده‌اند.

به گزارش «نبض فناوری»، تی ای اعلام کرد، گروهی از دانشمندان بین‌المللی با استفاده از تلسکوپ رادیویی بزرگ "آرایه فرکانس پایین"، بیش از یک چهارم آسمان شمالی را نقشه برداری کرده‌اند. این نقشه یک تصویر رادیویی از بیش از ۴.۴ میلیون جرم از جهان ما را نشان می‌دهد.

بیشتر این اجرام در فاصله میلیاردها سال نوری از ما قرار دارند. آنها یا کهکشان یا ستاره‌های جدید به سرعت در حال رشد هستند. اجرام نادرتری که کشف شده‌اند شامل گروه‌های برخوردی از کهکشان‌های دور دست و ستارگان شراره دار کهکشان راه شیری هستند.

ستاره شراره‌دار(Flare star) نوعی ستاره متغیر است. این ستارگان به دلیل شراره‌هایی که روی سطح آن‌ها وجود دارند، به طور متناوب روشن و خاموش می‌شوند.

دانشمندان این نقشه را با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته پردازش داده رایانه‌های با عملکرد و سرعت بالا در سراسر اروپا تهیه کردند. آنها برای انجام این کار ۳۵۰۰ ساعت مشاهدات و هشت پتابایت داده را پردازش کردند.

پس از انتشار داده‌ها، میلیون‌ها جرم که تاکنون با هیچ تلسکوپی رصد نشده بودند، دیده شدند.تقریبا چهار میلیون جرم در طول موج‌های رادیویی کشف شده‌اند.

"تیموتی شیمول"(Timothy Shimwell) ستاره شناس دانشگاه لیدن گفت: کار بر روی این پروژه بسیار هیجان انگیز است. هر بار که ما یک نقشه ایجاد می‌کنیم، با دنیایی پر از اکتشافات و اجرامی که قبلا توسط چشم انسان دیده نشده است، مواجه می‌شویم.

کاوش پدیده‌های ناآشنا که در جهان رادیویی پرانرژی می‌درخشند، تجربه‌ای باورنکردنی است و تیم ما از اینکه می‌تواند این نقشه‌ها را به صورت عمومی منتشر کند، هیجان‌زده است. این نسخه تنها ۲۷ درصد از کل بررسی است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده این امر به پیشرفت‌های علمی بیشتری از جمله بررسی چگونگی رشد بزرگ‌ترین ساختارهای کیهان، چگونگی شکل‌گیری و تکامل سیاه‌چاله‌ها و فیزیک حاکم بر تشکیل ستارگان در کهکشان‌های دور منجر خواهد شد.

منبع/ ایسنا