کد خبر: ۲۶۵۶۸
|
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۰

ناسا نخستین تصویر واضح تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد

ناسا نخستین تصویر واضح تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد. در ادامه با ما در تکراتو همراه باشید تا اطلاعاتی را از این تصویر برایتان شرح دهیم.

به گزارش«نبض فناوری» رصدخانه‌ی بزرگ بعدی بشر کم‌کم دید خود را واضح‌تر می‌کند و به خوبی در راه کشف اسرار جهان پیش می‌رود. تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) که در ماه دسامبر (۴ دی) به فضا پرتاب شد، در اواخر ماه ژانویه (بهمن) به ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین رسید و حالا با تلاش بسیار در حال آماده‌سازی برای آغاز مأموریت علمی است که ۱۰ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.

آژانس فضایی آمریکا امروز ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) اعلام کرد که این فضاپیما با تکمیل فازبندی دقیق، در ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) نقطه عطف کلیدی دیگری را در روند آماده‌سازی خود ثبت کرده است. این تلسکوپ همچنین تمام پارامترهای نوری مورد نیاز مهندسان را برآورده کرده است و نور را به‌طور واضح به ابزار خود می‌رساند. این دستاورد، ناسا را کاملا مطمئن می‌کند که رصدخانه به اهداف علمی خود دست یافته است.

نخستین تصویر واضح تلسکوپ جیمز وب

فرآیند تراز کردن آینه‌های جیمز وب در روز‌های نخست ماه ژانویه آغاز شد و محققان برای فرآیند هم‌ترازی، ستاره HD۸۴۴۰۶ را انتخاب کردند که علت آن نیز موقعیت و همچنین روشنایی آن عنوان شده است. حال جیمز وب، اولین تصویر خود را از این ستاره درخشان برای دانشمندان ارسال کرده است.

به گفته ناسا، این تلسکوپ به گونه‌ای طراحی شده که بتواند ۱۰۰ برابر حساس‌تر از تلسکوپ هابل عمل کند و این هدف، نه تنها محقق شده بلکه از این انتظار فراتر نیز رفته است. توماس زوربوکان، از مدیران ماموریت علمی‌ ناسا گفت: بیش از ۲۰ سال پیش، تیم مهندسان جیمز وب تصمیم گرفت قدرتمندترین تلکسوپی را که تاکنون به فضا رفته، تولید کند و یک طرح جسورانه را ارائه کردند. امروز می‌توانیم بگوییم که این طراحی و تلاش‌ها نتیجه داده است.

نخستین تصویر واضح تلسکوپ جیمز وب

ناسا حدود شش هفته دیگر را به تکمیل فرآیند آماده‌سازی جیمز وب مشغول خواهد بود و گام‌های بعدی شامل تراز کردن سایز ابزار‌ها همچون طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک، دستگاه مادون قرمز میانی، تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف می‌شوند.

طبق گفته ناسا، این روند احتمالا تا اوایل ماه مه میلادی به پایان خواهد رسید و جیمز وب به طور کامل، آماده رصد‌های علمی‌ خواهد بود. همچنین قرار است اولین مجموعه از تصاویر و داده‌های علمی‌ این تلسکوپ، در تابستان منتشر شود.

منبع: تکراتو

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
خوب همین تنظیم بزارین باشه هی تلسکوپ انگولک نکنین
0
0
ناشناس
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
خوب همین تنظیم بزارین باشه هی تلسکوپ انگولک نکنین
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی