کد خبر: ۲۶۵۸۷
|
۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

وزارت ارتباطات در سالی که گذشت| آیا طرح صیانت در سال ۱۴۰۱ به ثمر خواهد نشست؟

درج اولین استارتاپ‌ها در فرابورس، توزیع بودجه برای توسعه پهنای باند و حذف محدودیت قانونی تغییر تعرفه‌های اینترنت از مهم‌ترین دستاورد‌های وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۰ بود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی یکسال گذشته وزارت ارتباطات همانند سایر وزارتخانه‌ها دستاورد‌های قابل توجهی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. مهم‌ترین آن‌ها ورود استارتاپ‌ها به عرصه بورس بوده است. در آن زمان این امر مهم برای خود مخالفان و موافقانی داشت تا اینکه با پشت سرگذاشتن موانع بالاخره استارتاپ تپسی نام نماد «تپسی» به عنوان اولین استارتاپ بر تابلوی فرابورس درج شد؛ بنابراین این موضوع باعث شد که طلسم ورود استارتاپ به بورس شکسته شد و انتظار می‌رود موج تازه‌ای از ورود شرکت‌های فناورپایه به این بازار برای تأمین مالی بیشتر و در نتیجه بزرگ‌تر شدن سایز بازار‌های مرتبط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال در سال‌های آینده به راه بیفتد.

براساس این گزارش در کنار این موضوع مهم بحث حذف محدودیت قانونی تغییر تعرفه‌های اینترنت بود که پس از کش وقوس‌های فراوان به ثمر نشست. اتفاقی که واکنش¬های زیادی را در راستای خود همراه داشت؛ که این اتفاقات را حاصل اثرگذاری مستقیم افزایش مصرف بر روی سرعت و عدم توسعه شبکه اپراتور‌ها متناسب با افزایش مصرف کاربران می‌دانستند.

صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نیز در خصوص اصلاح تعرفه‌های اینترنتی در سال آینده گفت:محدودیت قانونی تغییر تعرفه‌ها برای سال آینده برداشته شده و ما قصد داریم به نحو مناسبی اصلاح تعرفه‌ها را در این بخش انجام دهیم.

از همه مهم‌تر بحث طرح صیانت از فضای مجازی بود که هنوز هم پشت در‌های مجلس چشم انتظار است تا به نتیجه برسد. نکته‌ای که در این بین حائز اهیمت است اکثر کارشناسان و کسب وکار‌های اینترنتی واقف براین هستند که اجرا و تصویب آن ضربه سنگینی به کسب وکار‌های اینترنتی و رکود اقتصاد را به همراه خواهد داشت.

در همین راستا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ارتباط با حواشی طرح صیانت گفته بود که فعلا این طرح کلیاتش تصویب شده و از اختیارات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی است که طبیعتاً هرچه تصویب شود به قانون تبدیل می‌شود و بنده هم مثل هشتاد میلیون ایرانی باید این قانون را اجرا بکنم. ما تلاش کردیم بخشی از ایراداتی که در این طرح در نسخه اولیه‌اش وجود داشت برطرف کنیم؛ اما این طرح همچنان اشکالات جدی دارد و ما در تعامل با کمیسیون ویژه‌ای که برای این کار پیش‌بینی شده، سعی‌مان براین است که بقیه اشکالاتی که وجود دارد که باعث نگرانی مردم و کسب‌وکار‌ها شده در بررسی جزئیات برطرف بکنیم.

همچنین بحث توزیع بودجه توسعه پهنای باند بود که این موضوع برای اولین بار در بودجه سال ۱۴۰۰ توسط عده‌ای از نمایندگان مطرح و بنا شد و حدود ۳ هزار میلیارد تومان از درآمد اپراتور‌های مخابراتی که می‌بایست توسط وزارت ارتباطات صرف توسعه زیرساخت‌ها شود، به بیش از ۳۰ دستگاه برای کار‌های عمدتا کم ربط به حوزه ارتباطات تخصیص پیدا کرده بود.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی