کد خبر: ۲۷۴۹۵
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۵

خرید بازی پلی استیشن 1

امروزه کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که حداقل یکبار تجربه بازی کردن با PS1 را نداشته باشد.

اگر اهل بازی هستید، بدون شک، با بازی پلی استیشن 1 آشنایی کامل دارید؛ بازی که از دهه هفتاد، هم‌بازی خوبی برای گیمرهای این دوره بوده است. امروزه کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که حداقل یکبار تجربه بازی کردن با PS1 را نداشته باشد. خرید بازی پلی استیشن 1 با اینکه ویژگی توانمند و عجیب غریبی نداشت، اما در زمان خود، آمار فروش بالایی داشت و هنوز هم مخاطبان خاص خود را دارد. اما در مورد تاریخچه بازی پلی استیشن 1 چیزی می‌دانید؟ و یا اینکه می‌دانید در مورد این بازی حقایقی وجود دارد که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید؟ ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد خرید بازی پلی استیشن 1، ویژگی‎ها و بسیاری از موارد دیگر در این زمینه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مختصر توضیحی در مورد خرید پلی استیشن 1

بسیاری از ما تقریبا کمپانی سونی را می‌شناسیم و تجربه خرید بازی پلی استیشن 1 را داشته‌ایم یا اینکه حداقل برای یک‌بار هم که شده در مورد آن شنیده‌ایم! این کمپانی، یک نام محبوب و آشنا در زمینه‌ی تولید کنسول‌های بازی است و مخاطبان خوبی هم دارد.

هنگامی که سونی، پلی استیشن را عرضه کرد، هیچ تجربه قبلی با مصرف‌کننده نداشت و برای اولین بار بود که تجربه ارائه یک بازی را داشت. اما پلی استیشن در نهایت به بازی‌های سه‌بُعدی به مخاطبان انبوه معرفی شد و انقلاب بازی‌های ویدیویی را آغاز کرد و حالا به پلی استیشن 4 و 5 رسیده که بی‌نظیر است. مخاطبان این بازی‌ها به خوبی می‌دانند که پس از معرفی هر بازی جدید، صدها ایده و فکر نو به‌کار گرفته شده است.

این برند در تمامی این سال‌ها، دوره‌های مختلفی از شکوه و عظمت و همچنین نزول و ناامیدی را به چشم دیده است و خوشبختانه در حال حاضر، مخاطبان و طرفداران زیادی دارد. به گونه‌ای که کنسول نسل جدید آن، به سرعت در حال پیشرفت و گسترش به سمت کنسول بعدی است.

تاریخچه پلی استیشن 1

خرید بازی پلی استیشن 1

در طول نسل اول و دوم بازی‌های ویدیویی، بسیاری از شرکت‌های الکترونیکی به سراغ کنسول‌ها رفتند. سونی که در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد، تا اواسط دهه ۹۰، بنا به دلائل مختلف، سیستم بازی‌های ویدیویی خود را منتشر نکرد.

پلی استیشن زاییده فکر  فردی به نام «کن کوتاراگی» مدیر اجرایی سونی بود که یکی از بخش‌های مهندسی سخت‌افزار این شرکت را مدیریت می‌کرد و بعدا «پدر پلی استیشن» لقب گرفت. این در حالی بود که در تاریخ 3 دسامبر سال 1994 ( 12 آذر 1373) اولین بازی سونی، یعنی پلی‌استیشن ۱ معرفی شد و در آن زمان بود که طرفداران این بازی به دنبال خرید پلی‌استیشن ۱ بودند.

طرح و ابعادی که برای این بازی در نظر گرفته شد، در ابتدا بزرگ بود، اما پس از مدتی، سونی این بازی محبوب را در طرح و گرافیک جذاب منتشر و روانه‌ی بازار کرد و کنسول آپدیت شده‌ی خود را به اختصار PSone نامید.

حقایقی در مورد بازی پلی استیشن 1

همان‌طور که گفته شد، دو دهه و نیم پیش، کمپانی سونی با ورود به بازار کنسول‌، چهره این صنعت را تغییر داد. بازی پلی استیشن به موفقیتی بی‌نظیر تبدیل شد و این برند را به عنوان میراثی مطرح کرد که تا به امروز حفظ شده است.

با توجه به اینکه بازی پلی‌استیشن ۱، بیست‌ و پنجمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، بهتر است به برخی حقایق جالب (و شاید کمتر شناخته‌شده) در مورد این بازی نگاهی بیاندازیم.

1.ساخت بازی پلی استیشن محصول یک ذهنیت نبود!

اولین بازی پلی استیشن سونی، محصول یک ذهنیت واحد نبود و گفته شده که یک شرکت دیگر با سونی برای ارائه این بازی همکاری داشته است.

2.پلی استیشن 1، پرفروش‌ترین بازی سال 1994 تا 2004 بود

از 1994 تا 2004، بیش از 102 میلیون، بازی پلی‌استیشن فروخته شد. این موضوع باعث شد که بازی پلی استیشن 1، به پرفروش‌ترین سیستم‌های بازی ویدیویی در تاریخ تبدیل شود. پلی استیشن سونی با یک داستان موفقیت بزرگ راه‌اندازی شد که امروز نیز ادامه دارد؛ زیرا گیمرها در سراسر جهان، هنوز هم از این بازی‌ محبوب لذت می‌برند!

3.لوگوی پلی استیشن روی دستگاه بازی بود

لوگوی پلی استیشن با نام «پلی استیشن» در متن سفید رنگ  روی پس‌زمینه مشکی با مثلث قرمز گرد در بالای صفحه اصلی دستگاه این بازی حک شده است. در داخل هر پلی استیشن دو دستگیره وجود داشت که حجم و تعادل را کنترل می‌کرد. این دستگیره‌ها از نسخه‌های بعدی کنسول حذف شدند.

4.دکمه‌های نمادین روی پلی استیشن معنای مختلفی داشتند

نمادهای نمادین O، Δ و X کنترلر، هرکدام دارای معانی متفاوتی هستند. علامت (Δ)، به معنای جهت برای حرکت دادن شخیصت‌ یا کاراکترهای بازی و علامت‌های (O و X) به معنای گزینه‌های بله و خیر در حین بازی است.

همچنین کنسول پلی استیشن 1، دارای یک پد دیجیتال و دو دکمه آنالوگ بود که دارای برچسب L1 و R1 بودند. دکمه لوگوی پلی استیشن نیز در مرکز کنترلر وجود داشت که بعدا به دکمه‌های «شروع» و «انتخاب» برای مدل‌های بعدی کنترلر تبدیل شد.

5. تولید این بازی در سال 2004 متوقف شد

تولید این کنسول در سال 2004 متوقف شد، اما همچنان محبوبیت خود را حفظ کرد. بازی‌های مربوط به آن، فقط تا سال 2006 توسعه و منتشر شدند.

6.اندازه دستگاه بازی پس از چند سال تغییر کرد

اندازه اصلی که برای دستگاه بازی پلی استیشن در نظر گرفته شده بود، 1 در ۲ بود. کمی بعد، در سال 2000، این دستگاه به شکلی منحنی‌تر و کمی هم جمع‌وجورتر به بازار عرضه شد.

7.ارائه بازی پلی استیشن به شکل CD و فشرده بود

سی دی بازی PS1، از بزرگترین مزیت‌های این کمپانی نسبت به بازی‌های ارائه شده توسط رقبا بود. در حالی که محتوای روی یک کارتریج سریع‌تر روی کنسول بارگذاری می‌شد، سی دی، فضای عظیم 650 مگابایتی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌داد.

ممکن است امروزه نسبت به بازی‌های جدید، این حجم از فضا خیلی زیاد به نظر نرسد، اما در گذشته، یک کارتریج بازی تقریبا، 12 تا 15 مگابایت فضا داشت.

8. تعداد بازی‌های پلی استین در سال‌های ابتدایی تولید محدود بود

اولین پلی استیشن، فقط هشت بازی برای شروع داشت که شامل Train Simulator، Ridge Racer، 2 Mahjong و ... بودند. اگرچه این تعداد بازی، برای شروع یک راه‌اندازی عالی نبود، اما پلی استیشن توانست تاثیر زیادی بر گیمرها بگذارد و در کوتاه‌ترین زمان به یک موفقیت فوری تبدیل گردد.

9.طراحی کنترلر برای پلی استیشن تصادفی نبود!

وجود کنترلرها برای بازی پلی استیشن 1، با دقت برنامه‌ریزی شده بود تا اطمینان حاصل شود که کاربران تصوری از دیدگاه سازندگان در ذهن خود دارند. در نظر گرفتن این پارامتر، در ابتدا با مخالفت‌های زیادی از سوی تیم مواجه شد، اما در نهایت به همان شکلی درآورد که امروزه می‌بینید.

این نکته را هم اضافه کنیم که زمانی که دیسک‌های اصلی کنسول PS1 منتشر شدند، پایه مشکی داشتند، اما وجهه قشنگی نداشت! اغلب اوقات برای افرادی که بازی‌هایی با این فرمت‌های قدیمی داشتند، مشکلاتی ایجاد می‌کرد، زیرا اگر می‌خواستند آن‌ها را روی کنسول‌های جدیدتر بازی کنند، بازی شما به دلیل عدم پشتیبانی بارگیری نمی‌شد.

10. ساخت بازی پرفروش PS1، ۵ سال طول کشید!

خرید بازی پلی استیشن 1

ساخت این بازی، با یک تیم ۷ نفره ۵ سال طول کشید. مخترع آن Kazunori Yamauchi گفت: " ما در این 5 سال، در محل کار خوابیدیم، بیدار شدیم. او گفت که تخمین می‌زنم که فقط چهار روز در طول در سال خانه بودم».

با این حال، این یک بازی بسیار محبوب و دوست‌داشتنی جوایز بسیاری را در سراسر جهان به دست آورد و در سال ۲۰۰۰ عنوان «بیست و یکمین بازی برتر» معرفی شد. این بازی، تنها بازی بود که مخترع آن به جای استفاده از دکمه‌های متداول A، B، C و ... از  اشکال هندسی مانند دایره مربع، مستطیل و... استفاده کرد که هر کدام برای بازی معنا و مفهوم زیر را دارند:

  • شکل مربع نشانگر یک فهرست
  • دایره نماد «بله»
  • ضربدر نماد «خیر»

این نکته را هم اضافه کنیم که علامت X یا همان ضربدر، در فرهنگ‌های مختلف از معانی متفاوتی هم برخوردار است، اما با این حال معمولا سونی در تمامی آپدیت‌ها و بازی‌های جدید خود، تغییراتی را برای بازی‌ها اعمال می‌کند.

به دلیل داشتن ویژگی‌های برتری که این بازی داشت، خرید بازی پلی استیشن 1 توسط خیلی از افراد در آن زمان انجام می‌شد. با اینکه شرکت‌های مختلفی هستند که در زمینه ارائه این بازی فعالیت دارند، اما بهتر است بدانید که شرکت لوح زرین، یک شرکت معتبر و قابل اعتماد برای خرید بازی پلی استیشن 1 است.

11. دیسک سیاه PS1 با هیچ هدف خاصی ساخته نشد!

در ابتدا، کاربران  و گیمرها فکر می‌کردند که دیسک سیاه، با هدف و ذهنیت خاصی ساخته شده است؛ در حالی که بعدا مشخص شد که فقط به دلیل جذابیت بصری و گرافیکی، رنگ سیاه برای دیسک‌ها در نظر گرفته شده است و هیچ ایده خاصی پشت این قضیه نبوده است.

این بازی به نوعی طراحی شد که دیسک‌ها  رنگ سیاهی داشتند و عجیب‌ترین رنگ موجود در بازار بودند. اما با این حال، این بازی به قدری محبوب بود که حتی در طول عمر Ps2 تا سال 2006 هنوز ساخته می‌شدند. بیشترین فضای ذخیره‌سازی که برای این بازی در نظر گرفته شده بود، در همان ابتدا، 12 مگابایت بود، اما بعدها حافظه 650 مگابایت برای بازی‌های بعدی در نظر گرفته شد که علاوه بر این، حتی گرافیک سه بُعدی جذاب و موسیقی فوق‎العاده‌ای داشتند.

آن زمان، برای ذخیره بازی‌ها در پلی استیشن 1 به یک کارت حافظه نیاز داشتید. یک فضای ذخیره سازی 128 کیلوبایتی به 15 بلوک تقسیم شده بود که هر بلوک حاوی 4 مگابایت داده بود .

12. پلی استیشن در همان ابتدا توسط مخاطبان PSX  نامیده می‌شد!

وقتی که این بازی هنوز به بازار وارد نشده بود، بسیاری از مخاطبان در شکل نوشتاری از آن به عنوان « PSX» یاد می‌کردند، در حالی که در حالت گفتاری به آن پلی استیشن می‌گفتند. این که چرا مخاطبان مایل بوند که این نام را برای این بازی بخوانند و معنای X واقعا چیست، باید بگوییم که هیچکس به قطعیت نمی‌داند! اما با این حال برخی از نظرات و تئوری‌ها مبنی بر این است که x  از واژه eXperimental به معنای آزمایشی است. اما با این حال، این فقط یک تئوری است و نمی‌توان به قطعیت گفت که درست است یا خیر!

زمانی که قرار بود بازی پلی استیشن 2 رونمایی شود، کمپانی سونی،کنسول خود را با طراحی کوچکتر و جدیدتر ارائه داد و نام PS1 را برای آن درنظر گرفت تا هیچکسی آن را با کنسول بعدی اشتباه نگیرد. همین موضوع باعث شد هیچ فرد دیگری از عبارت psx استفاده نکند.

13. پلی استیشن 1 واحد حافظه بصری مجزا داشت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، سونی در همان سال‌های ابتدایی با ارائه این بازی، یک کارت حافظه بصری برای آن در نظر گرفت. هدف اصلی از ارائه این کارت حافظه، ذخیره اطلاعات بود. در کنار این کارت حافظه، یک نمایشگر ال‌سی‌دی و چند دکمه برای کنترل وجود داشت که می‌توانستید علاوه بر ذخیره بازی‌های مختلف، آن را از جای خود خارج کنید و تجربه یک مینی‌گیم را داشته باشید.

سونی در سال‌های ابتدایی تولید این بازی، فقط توانست 6000 دستگاه از این حافظه‌ها تولید کند که انقدر مخاطبان خاص خود را داشت، در کمترین زمان ممکن به فروش رسید و فروش آن تقریبا از مرز 5 میلیون گذشت.

سخن پایانی

پلی استیشن یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین کنسول‌های بازی تا به امروز است. منحصربه‌فرد بودن این بازی، باعث شده است که امروزه همچنان گیمر را مجذوب خود می‌کند. وقتی صحبت از بازی‌های مسابقه‌ای می‌شود، بازی PS1 جاذبه‌ای دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. همان‌طور که گفته شد، این بازی، به‌عنوان «بیست و یکمین بازی برتر» مورد تحسین گسترده قرار گرفت و امروزه هم کمپانی سونی به دنبال این است که بتواند هر سری بازی‌هایی گسترده‌تر و پیشرفته‌تر به بازار وارد کند. هنوز هم که هنوز است شاهد خرید بازی پلی استیشن 1 توسط افراد و گیمرهای مختلف هستیم.

PS1 در طول سال‌ها تغییراتی را شاهد بود و برخی از پورت‌ها و تراشه‌های io، از آن حذف ده است. جدا از اندازه اصلی، در سال ۲۰۰۰، یک نسخه کوچکتر از کنسول عرضه شد و بعد از آن ما شاهد همین روند در PS2، PS3 و PS4 بودیم.

 

 

 

 

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی