کد خبر: ۲۷۶۲۲
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۲

استیبل کوین چیست؟

در این مقاله خیلی ساده توضیح می‌دهیم که استیبل کوین چیست و چطور قیمت آن همیشه ثابت می‌ماند. در پایان هم انواع استیبل کوین‌ها را با ارائه مثال بررسی می‌کنیم.

استیبل کوین‌ها (Stablecoins)، یکی از نوآوری‌های خلاقانه در دنیای کریپتوکارنسی هستند که به آنها ارزهای دیجیتال باثبات یا ارزهایی با قیمت ثابت نیز گفته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی که موجب وجه تمایز آنها با دیگر ارزها شده است، ثبات قیمت آنهاست. در شرایط مختلف قیمت استیبل کوین‌ها تغییر نمی‌کند و مانند دیگر ارزهای دیجیتال دچار نوسان نمی‌شود. در این مقاله خیلی ساده توضیح می‌دهیم که استیبل کوین چیست و چطور قیمت آن همیشه ثابت می‌ماند. در پایان هم انواع استیبل کوین‌ها را با ارائه مثال بررسی می‌کنیم.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که برای کاهش نوسانات قیمت طراحی شده‌اند. از این ارزها برای حفظ ذخیره ارزش استفاده می‌شود. روش‌های مختلفی برای ثابت نگه‌داشتن ارزش استیبل کوین‌ها وجود دارد. این ارزهای دیجیتال با این هدف طراحی شده‌اند که ثبات قیمتی مانند ارزهای فیات را برای ارزهای دیجیتال به وجود بیاورند و امنیت، سرعت‌بالا و هزینهکم تراکنش‌های دارایی‌های مجازی را حفظ کنند.

در ابتدا هدف اصلی استیبل کوین‌ها به‌حداقل‌رساندن تأثیر نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال در معاملات بود. این ارزها مانند یک پل ارتباطی میان مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاران جریان اصلی عمل می‌کردند. اما حالا در تلاش هستند تا راه خود را به حوزه امور مالی غیرمتمرکز و بانکداری معمولی باز کنند. هزینه‌های پرداختی را کم کنند و حجم فشار آنها را کاهش دهند.

چرا قیمت استیبل کوین‌ها ثابت است؟

استیبل کوین چیست؟

یک باور رایج درباره استیبل کوین‌ها وجود دارد و آن هم ثابت بودن ارزش آنها نسبت به‌تمامی پول‌های فیات است. در حقیقت استیبل کوین‌ها یک پشتوانه قوی مانند طلا و یا دلار استفاده می‌کنند. به طور مثال ارزهایی که پشتوانه آنها دلار است فقط نسبت به دلار ارزش ثابتی دارند، اما ممکن است پول ملی کشور ما در مقابل دلار بر ارزش شود و موجب تغییرات قیمتی شود.

به‌طورکلی ارزش استیبل کوین‌ها فقط نسبت به ارز دارایی پشتوانه آن ثابت است. درحالی‌که ارزها و دارایی‌های پشتوانه استیبل کوین‌ها در کشور‌های مختلف با توجه به واحد پول ملی می‌توانند ارزش‌های مختلفی داشته باشند.

انواع استیبل کوین‌

استیبل کوین‌ها بر اساس پشتوانه‌هایی که دارند به 5 دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

استیبل کوین با پشتوانه پول ملی

این دسته از استیبل کوین‌ها پشتوانه فیات دارند و همیشه ارزشی معادل واحدهای فیات خود دارند. به‌ازای عرضه هر کوین جدید در بازار یک واحد ارز فیات در خزانه این استیبل کوین افزود می‌شود. استیبل کوین‌ها با ارز فیات مانند دلار آمریکا، یورو و ین اولین استیبل کوین‌هایی هستند که با نسبت یک‌به‌یک پشتیبانی می‌شوند. اساساً این ارزها اعتبار خود را از اعتبار صادرکننده ارز فیات وام می‌گیرند و بانک مرکزی کشور از ارزش آنها محافظت می‌کند. تتر (USDT) با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین استیبل کوین با پشتوانه فیات محسوب می‌شود. بایننس یواس‌دی (BUSD) دیگر  استیبل کوین مطرح است که توسط صرافی بایننس به بازار ارز دیجیتال ارائه شده است. پشتوانه این ارز دلار آمریکا است و امکان تبادل بایننس یواس‌دی در صرافی بایننس با جفت ارزهای BNB  و btc فراهم است. برای خرید بایننس کوین می‌توانید از صرافی‌های داخلی اقدام کنید.

استیبل کوین با پشتوانه دارایی

این نوع استیبل کوین‌ها با استفاده از دارایی‌های باارزش فیزیکی مانند طلا پشتیبانی می‌شوند. این دارایی‌های فیزیکی را طیف متنوعی تشکیل می‌دهند که در میان آنها طلا یک ذخیره ارزش سنتی به شمار می‌رود. مشهورترین استیبل کوین با پشتوانه دارایی، تترگلد (XAUT) است که از سوی شرکت تتر عرضه شده است و هر واحد آن برابر یک انس طلا لندن است.

استیبل کوین با پشتوانه کریپتوکارنسی

استیبل‌کوین‌هایی که پشتوانه ارز دیجیتال دارند از وام‌هایی با وثیقه مازاد استفاده می‌کنند تا ارزش خود را ثابت نگه دارند. این نوع استیبل کوین‌ها توسط یک یا چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبان می‌شوند. این ارزهای دیجیتال خودشان بی‌ثبات هستند، به همین جهت استیبل کوین‌ها وام‌هایی با وثیقه مازاد زیاد ارائه می‌دهند و از وام‌گیرندگان می‌خواهند توکن‌های خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند. اگر ارزش وثیقه کاهش پیدا کند، توکن‌های وثیقه نقد می‌شوند و از ضرر جلوگیری می‌کنند.

معروف‌ترین استیبل کوین این دسته ارز دای (DAI) نام دارد، ارزش آن معادل یک دلار است و متعلق به پلتفرم میکردائو (MakerDAO) است.

استیبل کوین‌های بدون پشتوانه

این دسته از استیبل کوین‌ها از هیچ دارایی به‌عنوان پشتوانه استفاده نمی‌کنند و عملکرد آنها مانند بانک مرکزی است. در حقیقت از مکانیسم توافقی برای افزایش یا کاهش عرضه توکن‌ها استفاده می‌کنند مانند فرایند چاپ اسکناس بانک مرکزی است. با افزایش تقاضا، عرضه جدید برای استیبل کوین‌ها انجام می‌شود تا قیمت به سطح پایدار قبلی بازگردد. هدف از انجام این کار رسیدن قیمت استیبل کوین به یک دلار است.

دلار ترا (TerraUSD) و امپل فورث (Ampleforth) دو پروژه متفاوت هستند که در دسته استیبل کوین‌های بدون پشتوانه قرار می‌گیرند.

رپد توکن‌ها

توکن رپد، ارزهای دیجیتالی هستند که پشتوانه آنها یک ارز دیجیتال دیگر است. برخی از کارشناسان بر این باورند که رپد توکن‌ها یک استیبل کوین نیستند زیرا کاربرد گسترده‌ای ندارند و چندان هم مستقل نیستند. اصطلاح رپد به معنا پوششی است یعنی یک توکن توسط یک توکن دیگر تحت پوشش قرار گرفته است. در حقیقت واحدهای یک ارز دیجیتال در یک آدرس مخصوص ریخته می‌شوند و به‌ازای آن به طور خودکار در شبکه دیگر توکن رپد ایجاد می‌شود. از بارزترین نمونه‌های این نوع استیبل کوین می‌توان به رپد بیت‌کوین اشاره کرد که اولین‌بار روی شبکه اتریوم عرضه شد. هر توکن رپد توسط یک بیت‌کوین پشتیبانی می‌شود بنابراین قیمت هر واحد آن برابر یک بیت‌کوین است.


بهترین استیبل‌کوین‌ های سال ۲۰۲۲

استیبل کوین چیست؟

همان‌طور که در قسمت قبلی انواع استیبل کوین را معرفی کردیم، دیدید که تمامی این توکن‌ها همتا بوده و شبیه یکدیگر نیستند. تا کنون تعداد زیادی استیبل کوین معرفی شده‌اند و بهتر است استیبل کوینی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم که مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اطمینان است. در ادامه برترین استیبل کوین‌های سال 2022 را مرور می‌کنیم.

تتر (USDT)

ارز دیجیتال تتر اولین استیبل کوین مطرح شده در سال 2014 به کریپتوکارنسی است. پشتوانه این ارز دلار آمریکا بوده و در اکثر صرافی‌های معتبر لیست شده است. با توجه به بیانیه‌ای که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم ایرانی‌ها منتشر شده است، بهتر است تا در استفاده از ارز دیجیتال احتیاط کنیم.

یواس‌دی کوین (UCDC)

یواس‌دی کوین توسط صرافی کوین بیس در سال 2018 معرفی شده است. باارزش بازار 50 میلیارد دلاری دومین استیبل کوین باارزش بازار است.

تراست توکن TUSD

این توکن یک استیبل کوین با پشتوانه دلار است که روی بستر TrustToken پیاده‌سازی شده است. این عامل باعث راه‌اندازی TUSD بر روی شبکه ترون گردید. بر اساس گفته‌های توسعه دهندگان ترون، استیبل کوین تراست توکن اثرات بسیار مثبتی در حیطه ارزهای دیجیتال خود و حتی معامله و خرید ترون به‌جای می‌گذارد.

آردانا (DUSD)

استیبل کوین کاردانو یا آردانا دومین پروژه امیدبخش کاردانو پس از ساندی سواپ است که در آوریل 2021 معرفی شد. برای خرید کاردانو و استیبل کوین کاردانو می‌توانیم به صرافی تبدیل مراجعه کنیم.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا یک مرور کوتاهی از استیبل کوین‌ها داشته باشیم. استیبل کوین‌ها برخی از ویژگی‌های ذاتی ارزهای دیجیتال را به همراه ندارند. از نوسانات قیمتی رنج نمی‌برند و ماهیت نیمه‌متمرکز آنها موجب می‌شود تا حدی از ذات حقیقی ارزهای دیجیتال دور شوند. اما نمی‌توان از مزایا آنها در دنیای کریپتوکارنسی غافل شد. استیبل کوین‌ها باعث شده‌اند بخشی از امنیت و اطمینانی که در دنیای ارزهای فیات وجود دارد به دنیای ارزهای دیجیتال نیز وارد شود.

 

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی