کد خبر: ۲۷۶۳۱
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۲

تجهیزات پزشکی هوشمند به فرآیند جراحی با برش‌های دقیق کمک کرد

تجهیزات هوشمند و یک‌بار مصرف مورد استفاده در اتاق عمل، مزایای زیادی نسبت به شیوه‌های سنتی دارند.

به گزارش «نبض فناوری»، پلیت کوتر یا گروندینگ پد و قلم الکتروسرجری جزو همین تجهیزات فناورانه به شمار می‌رود که با تولید آن‌ها، ضمن تامین نیاز به واردات و توسعه صنعت تجهیزات پزشکی، زمینه برای ارتقای سلامت بیماران فراهم می‌شود.

جلوگیری از سوختگی بدن

با توجه به پیشرفت فناوری در ابزارهای جراحی و استفاده از دستگاه‌های الکتروکوتر با توجه به قابلیت برش و انعقاد به‌طور هم‌زمان، استفاده از گروندینگ پد و همچنین قلم کوتر در عمل‌های جراحی الزام پیدا کرده است.

گروندینگ پد یا الکترود خنثی یک پلیت یک‌بارمصرف است که بخشی از مدار الکتریکی الکتروسرجری بین ژنراتور، الکترود فعال و بیمار را تشکیل می‌دهد. گروندینگ پد، الکترودی با سطح نسبتاً بزرگ است که بر روی بدن بیمار متصل می‌شود تا یک مسیر برگشت جهت خروج جریان فرکانس بالا با دانسیته کم ایجاد شود و از صدمات فیزیکی چون سوختگی بدن جلوگیری کند.

بدون ایجاد حساسیت و کاملاً سازگار با پوست

گروندینگ پد، یک هادی الکتریکی محسوب می‌شود که برای فراهم کردن یک اتصال الکتریکی با کابل میان ترمینال‌های خروجی یک ژنراتور الکتروسرجری و یک بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ازآنجاکه سطح پد خیلی بزرگ‌تر از الکترود است، جریان در سطح وسیعی پخش شده و تولید گرما را در بافت زیر پد کاهش می‌دهد. این الکترود معمولا به قسمتی از بدن بیمار متصل می‌شود که تماسی کامل و به بهترین نحو حاصل شود.

این محصول سازگار با پوست است و در چهار مدل تک لبه و دولبه، کودک و بزرگ‌سال تولید می‌شود، همچنین استفاده از اسپان باند بافته شده از جنس پلی‌پروپیلن به‌منظور انتقال سریع‌تر گرما و کاهش احتمال سوختگی بدن بیمار کمک کرده است.

هنگامی که عروقی از بدن دچار خونریزی شود این ابزار می‌تواند با تغییر فرکانس امواج موجب جوش دادن و جلوگیری از خونریزی شود تا جراح بتواند راحت‌تر کار خود را انجام دهد و آسیب کمتری به بیمار وارد شود.

برش بافت‌های بدن با محصولی پیشرفته

قلم الکتروسرجری یک‌بارمصرف به‌عنوان جایگزینی برای چاقو در اعمال جراحی محسوب می‌شود که علاوه بر دقت بالا در برش با یونیزه کردن رگ‌ها از خونریزی نیز جلوگیری می‌کند. از قلم الکتروسرجری برای برش بافت‌های بدن استفاده می‌شود، محصول داخلی طراحی ارگونومیک دارد که مقاومت در برابر نفوذ مایعات، خطاناپذیری و تیغه استیل از مزیت‌های آن است.

این دو محصول مجزا از هم نیستند و اگر قلم به‌تنهایی مورد استفاده قرار بگیرد، امواج اولتراسونیک در بدن بیمار انباشته و در اولین اتصال به زمین باعث سوختگی بسیار شدید در بدن بیمار می‌شود.

این ابزار تاکنون تعدادی صادرات نیز داشته و ضمن جلوگیری از هدررفت ارز، زمینه را برای اشتغال 80 نفر به‌صورت مستقیم و تعدادی به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است.

این محصولات توسط شرکت فارمد پلیمر رایان طراحی و تجاری‌سازی شده است. تولید تجهیزات پزشکی و ابزارهای هوشمند حوزه سلامت، یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در قالب محصولات دانش بنیان و خلاق، طرح‌های کلان ملی و فناور مورد حمایت قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی