کد خبر: ۲۷۶۴۳
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۶

صیانت از گونه‌های بومی نادر | 5 طرح توسعه کلکسیون گیاهان دارویی اجرایی شد

حفاظت از گونه های مختلف گیاهی در کشور می تواند ارزش اقتصادی بالایی به همراه داشته باشد و به اشتغالزایی هم کمک کند.

به گزارش «نبض فناوری»، نگهداری ژرم پلاسم‌هایی با ارزش گیاهی با هدف جمع‌آوری گونه‌های مختلف و متنوع و حفظ و نگهداری آنها به عنوان منابع با ارزش ژنتیکی بالا مهم ترین کارکرد باغ های گیاه شناسی است که می تواند در استان‌ها و بوم‌های مختلف کشور از گونه های گیاهی آنها مراقبت و صیانت کند.

گونه های ارزشمندی که نمادی از زیست‌گاه و زیست‌بوم هر منطقه به حساب می آیند. ایران از لحاظ تعداد گونه گیاهی، در میان کشورها در رتبه 31 جهان قرار دارد. به همین دلیل حفاظت از این دارایی طبیعی و ارزشمند کشور یک ضرورت ملی است که ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این هدف را با توسعه و احیا باغ های گیاه شناسی در کشور دنبال می کند.

بر همین اساس، طی یک سال گذشته جلوگیری از فرسایش و انهدام ژنتیکی و تکمیل 5 طرح توسعه کلکسیون در مشهد، کهگیلویه و بویراحمد، گناباد، الموت و لرستان و اجرای طرح جدید احداث کلکسیون گیاهان دارویی بومی و در حال انقراض استان کرمان هم به ثمر نشسته است.

در حقیقت باغ‌های گیاه‌شناسی اجتماعات بزرگی از گیاهان زنده و منابع حیاتی ارزشمندی برای حفاظت از گیاهان، کشاورزی، جنگلداری و باغبانی هستند. باغ‌های گیاه‌شناسی معمولا تمرکزشان را بر روی کشت گونه‌های نادر و در معرض خطر می‌گذارند و به طور خاص در مورد برخی از انواع گیاهی کاملا تخصصی عمل می‌کنند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی