کد خبر: ۲۷۶۶۴
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۰

سنگ‌های عجیبی که داستان شکل‌گیری چشم‌اندازهای مریخ را تعریف می‌کنند

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی آریزونا" سعی دارند با بررسی سنگ‌های عجیبی که مریخ‌نوردها کشف کرده‌اند، به راز شکل‌گیری چشم‌اندازهای مریخ پی ببرند.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، شاید یک نوع سنگ غیر معمول که توسط دو مریخ‌نورد مشاهده شده، نشان دهد که چشم‌انداز مریخ با فوران‌های آتشفشانی بسیار شدید شکل گرفته است.

منطقه "نیلی فوسا"(Nili Fossae) در مریخ که دهانه "جیزرو"(Jezero) را در بر دارد و مریخ‌نورد "استقامت"(Perseverance) ناسا در حال کاوش در آن است، مملو از سنگ ‌بسترهایی حاوی ماده معدنی آتشفشانی "الیوین"(olivine) است. این سنگ بستر غنی از الیوین در "دهانه گوسف"(Gusev Crater) نیز یافت شد؛ جایی که مریخ‌نورد "اسپیریت"(Spirit) ناسا تا زمان از کار افتادن در سال ۲۰۱۰ در آنجا پرسه می‌زد.

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی "استیو راف"(Steve Ruff)، زمین‌شناس سیاره‌ای "دانشگاه ایالتی آریزونا"(ASU)، داده‌های به دست آمده از مریخ‌نوردهای گوناگون را بررسی کردند تا شباهت‌های زمین‌شناسی را تأیید کنند که نشان می‌دهند سنگ‌های محلی ممکن است در اثر فرآیندهای مشابه شکل گرفته باشند. سپس دانشمندان، تصاویری را که اسپیریت از سنگ‌های دهانه گوسف ثبت کرده بود، با تصویر سنگ‌های زمین مقایسه کردند.

راف گفت: من در سنگ‌های دهانه گوسف همان بافت‌هایی را می‌دیدم که در نوع خاصی از سنگ‌های آتشفشانی روی زمین یافت می‌شوند.

این سنگ، "ایگنیمبریت"(ignimbrite) است که از خاکستر، پوکه معدنی و جریان‌های آذرآواری فوران‌های آتشفشانی قوی به وجود می‌آید. راف ادامه داد: هیچ کس پیش از این، ایگنیمبریت را به عنوان توضیحی برای سنگ بستر غنی از الیوین در مریخ ارائه نکرده بود. ممکن است این همان سنگی باشد که مریخ‌نورد استقامت در سال گذشته بررسی کرده و از آن نمونه‌برداری کرده است.

اگرچه پژوهشگران مدت‌هاست که نظریه‌ای را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه آتشفشان‌ها مسئول تولید نیلی فوساها بوده‌اند اما اگر شناسایی ایگنیمبریت به درستی ثابت شود، نشان می‌دهد که فورانها بیشتر از آنچه پیشتر تصور می‌شد، فاجعه‌ بار بوده‌اند.

دانشمندان می‌گویند که برای تایید وجود ایگنیمبریت در مریخ، باید سنگ‌ها را در یک آزمایشگاه زمینی بررسی کنند. این دلیل دیگری برای انجام شدن ماموریت بازگشت نمونه مریخ و انتقال دادن نمونه‌های استقامت به زمین است.

نتایج این بررسی‌ها، در ماه ژوئیه در مجله "Icarus" به چاپ خواهد رسید.

منبع/ ایسنا 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی