کد خبر: ۲۷۶۸۸
|
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۵

کاوش "ژورونگ" در سیاره سرخ

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط مرکز برنامه‌های فضایی و اکتشاف ماه سازمان ملی فضایی چین، مریخ‌نورد ژورونگ از زمانی که در ماه مه سال گذشته برای اولین بار چرخ‌های خود را روی سطح سیاره قرار داد، بیش از ۱.۹ کیلومتر مسافت را پیموده است.

به گزارش «نبض فناوری»، "ژورونگ" اندازه‌ای مشابه یک خودروی کوچک دارد و وزن آن ۵۳۰ پوند(۲۴۰ کیلوگرم) برابر با یک چهارم وزن دو مریخ‌نورد ناسا یعنی "کنجکاوی" و "استقامت" است.

تا روز یکشنبه، ژرونگ به مدت ۳۴۲ روز مریخی در فاصله ۲۴۰ میلیون کیلومتری از زمین در سطح مریخ فعالیت می‌کرد. یک روز مریخی تقریبا ۴۰ دقیقه بیشتر از یک روز روی زمین است.

ژورونگ در ۱۵ مه ۲۰۲۱ بر روی "یوتوپیا پلانیتیا"(Utopia Planitia)، دشتی وسیع در نیمکره شمالی مریخ فرود آمد. از آن زمان، نمونه‌های سنگی را از سطح مریخ جمع‌آوری کرده و تصاویری را در حین کاوش در این سیاره ثبت کرده است.

مریخ در آستانه ورود به فصل زمستان است که در طی آن دمای شب به زیر منفی ۱۰۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید و احتمال وقوع طوفان‌های شن نیز بسیار زیاد است. زمستان‌های مریخ معادل ۶ ماه زمینی طول می‌کشد.

مریخ‌نورد ژورونگ قابلیت‌های بسیاری دارد که می‌توان به مقاومت در برابر دمای پایین، مقاومت در برابر شن و تامین قدرت اشاره کرد.

سازمان ملی فضایی چین همچنین فاش کرد که ماه‌نورد "یوتو۲" به مدت ۴۲ روز قمری کار کرده و مسافتی حدود ۱۱۸۱ متر را روی سطح ماه حرکت کرده است.

چین برنامه کاوش ماه خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون پنج کاوشگر رباتیک را به فضا پرتاب کرده است. چهارمین کاوشگر چانگ ای ۴، در ژانویه ۲۰۱۹ در سمت پنهان ماه فرود آمد و اولین فضاپیمایی بود که ماه را از نزدیک مشاهده کرد. سطح‌نورد آن یوتو۲ نام دارد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی