کد خبر: ۲۷۸۸۱
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰
ماهواره هواشناسی آمریکا ثبت کرد

جدیدترین تصویر از سیاره‌ی آبی ما

ناسا به تازگی تصویری جدید از سیاره‌ی آبی ما که تاریخ ۵ مه ۲۰۲۲ ثبت شده در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، آژانس فضایی آمریکا در توضیح این تصویر نوشت: ماهواره‌ محیطی عملیاتی زمین‌ ثابت" به اختصار "GOES" متعلق به "اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا" (NOAA) در فاصله‌ای کمی بیشتر از ۲۲ هزار مایل ( ۳۴ هزار کیلومتر) بر فراز زمین، ‌اولین تصاویر خود را ثبت کرده است.

ماهواره "GOES-18" که در مدار زمین ثابت قرار دارد، بخشی از زمین که شامل غرب سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا، آلاسکا، هاوایی، مکزیک، آمریکای مرکزی و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام است را پوشش می‌دهد.

ماهواره‌های "GOES" پیشرفته‌ترین ماهواره‌های نظارت بر آب و هوا در نیمکره‌ی غربی هستند. آن‌ها در لحظه تصاویری با وضوح بالا ثبت کرده، اندازه‌گیری‌های جوی انجام داده و نقشه‌ی رعد و برق‌های زمین را ارائه می‌دهند و همچنین با تصویربرداری پیشرفته از خورشید و مغناطیس‌سنج‌های ارتقاء یافته که تغییرات مغناطیسی را اندازه‌گیری می‌کنند، به نظارت بر آب‌وهوای فضا می‌پردازند.

"GOES-18" به هواشناسان و دانشمندان کمک می‌کند تا بر طوفان‌ها، آتش‌سوزی‌ها، گردبادها و تغییرات جوی نظارت داشته باشند.

این ماهواره پیشرفته هواشناسی در تاریخ اول مارس سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شد و در روز ۱۴ مارس به مدار زمین ثابت در فاصله‌ی ۲۲ هزار و ۲۳۶ مایلی از زمین رسید. این ماهواره با اندازه‌ای مشابه یک اتوبوس مدرسه و بیش از شش هزار پوند وزن توسط شرکت "لاکهید مارتین" ساخته شده است. "GOES-18" سومین ماهواره از چهار ماهواره پیشرفته آب و هوایی است که برای برآورده کردن نیازهای پیش‌بینی هواشناسی ایالات متحده تا سال ۲۰۳۶ طراحی شده است. پیش از این ماهواره هواشناسی "GOES-16" در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و سپس ماهواره "GOES-17" در سال ۲۰۱۸ به فضا رفت.

ابزار اصلی این ماهواره، تصویربردار پیشرفته آن است که دوربینی برای ردیابی آب و هوا، اقیانوس‌ها و محیط زیست زمین است. این ماهواره جدید همچنین دارای اولین ابزار در نوع خود به نام "نقشه‌بردار صاعقه زمین‌ثابت" است تا رعد و برق‌های شدید را زودتر و قبل از ایجاد بادهای مخرب، تگرگ یا حتی گردباد شناسایی کند.

این ماهواره همچنین دارای چهار ابزار دیگر برای نظارت بر آب و هوای فضا است. یک تصویربردار فرابنفش خورشیدی تصاویری از خورشید می‌گیرد در حالی که یک حسگر فرابنفش و یک حسگر اشعه ایکس، شراره‌های خورشیدی را تشخیص می‌دهند. همچنین یک مغناطیس‌سنج و ابزاری برای ردیابی ذرات پرانرژی و تغییرات میدان مغناطیسی زمین بر اثر رویدادهای آب و هوای فضا در این ماهواره تعبیه شده است.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی