کد خبر: ۲۸۸۴۸
|
۰۲ تير ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل: خوشه کروی ترزان 9، دریای پرزرق و برق پولک‌ها

تصویر جدید منتشر شده از سوی ناسا، نمایی از خوشه کروی «ترزان 9» یا «Terzan 9» را مشاهده می‌کنیم. تلسکوپ فضایی هابل حدود سی سال است که عالم ما را کندوکاو می‌کند و تصاویری خیره‌کننده از آن به نمایش گذاشته است.

به گزارش«نبض فناوری» تصویر جدید منتشر شده از سوی ناسا، نمایی از خوشه کروی «ترزان 9» یا «Terzan 9» را مشاهده می‌کنیم. تلسکوپ فضایی هابل حدود سی سال است که عالم ما را کندوکاو می‌کند و تصاویری خیره‌کننده از آن به نمایش گذاشته است.

این تلسکوپ اخیرا نگاهی به صورت فلکی «قوس» و خوشه کروی ترزان 9 انداخته است و تصویر ستاره‌های درخشان آن را ثبت کرده است.

هابل پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) است. ESA در این‌باره گفت: « ترزان 9 با ستاره‌های پر زرق و برق زیادی پر شده است و شبیه به دریایی از پولک می‌ماند. اصطلاح «خوشه کروی» ممکن است کمی نامانوس باشد اما این خوشه‌ها مناظری تماشایی هستند. هر خوشه کروی می‌تواند حاوی میلیون‌ها ستاره باشد.»

در این تصویر، قسمت مرکزی ترزان 9 را می‌بینیم – جایی که به نظر می‌رسد ستارگان در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند و مجموعه‌ای درخشان‌تر را در این ناحیه ایجاد کرده‌اند.

 
 
خوشه کروی ترزان 9
 

هابل اکنون درحال بررسی خوشه‌های کروی نزدیک مرکز کهکشان راه شیری است – مکانی مملو از غبار بین‌ستاره‌ای. همانطور که می‌توانید تصور کنید مشاهده ستاره‌ها و وقایعی که درحال رخ دادن است، از پشت غبار دشوار است. اما تلسکوپ فضایی هابل این کار را به خوبی برای ما انجام می‌دهد.

غبار بینستاره‌ای می‌تواند سبب تغییر رنگ ظاهری نور ستاره شود. به عبارت دیگر، نور ستاره را به علت وجود غبار میان ستاره‌ای متفاوت از آنچه که درحقیقت هست، مشاهده می‌کنیم. ESA گفت: « هابل در دو طول موج مرئی و مادون قرمز به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا چگونگی تغییر رنگ ستاره‌ها را به علت وجود غبار در فضا اندازه‌گیری کنند. دانستن رنگ و درخشندگی مطلق یک ستاره به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا سن آن را تخمین بزنند و بدین ترتیب موفق به تخمین سن خوشه کروی بشوند.»

هابل پس از گذراندن بیش از سه دهه در فضا، یک تلسکوپ فضایی قدیمی است. این تلسکوپ با وجود اشکالات فنی متعدد، هنوز هم به رصد کیهان ادامه می‌دهد و ما را شگفت‌زده می‌کند. ناسا امیدوار است تا سال‌های آینده بتواند از هابل در جمع‌آوری داده از کیهان استفاده کند، حتی اگر تلسکوپ فضایی جیمز وب کار خود را آغاز کرده باشد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی