کد خبر: ۲۸۸۸۲
|
۰۴ تير ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

شناسایی کرونا قبل از بروز علائم

محققان ادعا می کنند که ردیاب های پوشیدنی هوش مصنوعی ممکن است کووید-19 را روز قبل از ظهور علائم تشخیص دهند.

به گزارش «نبض فناوری»،تحقیقات اولیه ادعا می‌کند که ردیاب‌هایی که تغییرات دمای پوست و ضربان قلب و تنفس را همراه با هوش مصنوعی (AI) کنترل می‌کنند، ممکن است برای شناسایی عفونت کووید-19 چند روز قبل از شروع علائم استفاده شوند.

علائم معمولی کووید-19 ممکن است چند روز پس از عفونت طول بکشد، در این مدت یک فرد مبتلا می تواند ناخواسته ویروس را منتشر کند.

اما در این مطالعه که در مجله دسترسی آزاد BMJ Open منتشر شد، محققان دریافتند که به طور کلی ردیاب سلامت، در ترکیب با یک الگوریتم کامپیوتری، 68 درصد از افراد مثبت کووید را دو روز قبل از ظاهر شدن علائم به درستی شناسایی کرده است.

تیم بین‌المللی شامل دانشگاه بازل (سوئیس) و امپریال کالج لندن، خاطرنشان کرد که اگرچه آزمایش سواب PCR استاندارد طلایی برای تأیید عفونت کووید-19 است، «یافته‌های ما نشان می‌دهد که یک الگوریتم یادگیری ماشین با اطلاعات دستگاه پوشیدنی ممکن است به عنوان ابزاری امیدوارکننده برای تشخیص پیش علامتی یا بدون علامت کووید-19».

این تیم آزمایشی را بر روی یک دستبند AVA انجام داد و شامل 1163 شرکت کننده زیر 51 سال بود که شب ها از ردیاب استفاده می کردند. این دستگاه هر 10 ثانیه داده ها را ذخیره می کند. این دستبندها در هنگام بیداری با یک اپلیکیشن مکمل گوشی هوشمند هماهنگ شدند.

همه شرکت‌کنندگان آزمایش‌های آنتی‌بادی سریع را برای عفونت کووید انجام دادند. کسانی که علائم نشان دهنده داشتند، آزمایش سواب PCR نیز انجام دادند.

حدود 127 نفر (11 درصد) در طول دوره مطالعه دچار عفونت کووید-19 شدند که از این تعداد 66 نفر (52 درصد) دستبند خود را حداقل 29 روز قبل از شروع علائم استفاده کرده بودند و با آزمایش سواب PCR مثبت بودن آنها تایید شد. بنابراین در تحلیل نهایی گنجانده شدند.

این الگوریتم با استفاده از 70 درصد داده‌ها از روز 10 تا روز 2 قبل از شروع علائم در یک دوره 40 روزه نظارت مستمر بر 66 نفری که آزمایش SARS-CoV-2 مثبت داشتند، آموزش داده شد. سپس روی 30 درصد باقیمانده از داده ها آزمایش شد.

حدود 73 درصد موارد مثبت تایید شده آزمایشگاهی در مجموعه آموزشی و 68 درصد در مجموعه آزمایشی تا 2 روز قبل از شروع علائم تشخیص داده شدند.

محققان اذعان می کنند که نتایج آنها ممکن است به طور گسترده قابل استفاده نباشد. اما آنها در این مقاله نوشتند: «فناوری حسگرهای پوشیدنی روشی آسان و کم‌هزینه است که افراد را قادر می‌سازد سلامت و تندرستی خود را در طول یک بیماری همه‌گیر ردیابی کنند».

علاوه بر این، «این دستگاه‌ها، با همکاری هوش مصنوعی، می‌توانند مرزهای پزشکی شخصی‌سازی‌شده را پیش ببرند و بیماری‌های قبل از (ظهور علائم) را شناسایی کنند، که به طور بالقوه انتقال ویروس را در جوامع کاهش می‌دهند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی