کد خبر: ۲۹۴۹۲
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۲

تولید خودروهای برقی را قطعات ایران‌ساخت توسعه داد

یک شرکت دانش‌بنیان توانست با تولید انواع قطعات خودروهای برقی صنعتی و جاده‌ای، کشور را از واردات بی‌نیاز کند.

به گزارش «نبض فناوری»، احسان پرویزی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طراحی مهندسی یکتا فن تهران با بیان اینکه ماشین‌ها و خودروهای صنعتی و جاده‌ای که با برق و باطری کار می‌کنند، نقش بسیار کلیدی در توسعه کشور ایفا خواهند کرد، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تلاش کرده تا در این زمینه یک زیست‌بوم مستقل به وجود آورد.

تولید و تعمیر انواع تجهیزات

انواع ماشین‌هایی که در محیط‌های صنعتی یا جاده‌ای با برق و باطری کار می‌کنند، اعم از لیفتراک‌ها، یدک‌کش‌ها و یا خودروهای جاده‌ای، نیاز به تجهیزات مختلفی مانند حس‌گر، دیاگ، کنترلر و یا پروگرامرها دارند. این شرکت دانش‌بنیان، از طریق تولید و یا تعمیر این تجهیزات، تلاش کرده که کشور را در این زمینه بی‌نیاز کند.

یکی از تجهیزات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، رخدادنگار است، این دستگاه روی وسیله برقی، نصب می‌شود و برای ورود و خروج و کارت زدن راننده، روشن یا خاموش شدن وسیله، بالا رفتن دما و هر اتفاق دیگری که برای راننده یا وسیله برقی، رخ بدهد را ضبط می‌کند. کنترلر، نام دستگاه دیگر تولیدی این شرکت دانش‌بنیان است که همانند مغز دستگاه عمل می‌کند و امکان کنترل فرایندها و عملکرد دستگاه را فراهم می‌سازد.

توسعه صنعت خودروهای برقی

درایو لیفتراک برقی یا درایو خودرو برقی، یکی دیگر از اقلام موجود در سبد محصولات شرکت است. درایوهای تغذیه شونده از باتری، کنترل کننده دور الکتروموتورهای استفاده شده در ماشین‌های صنعتی هستند که توسط باتری تغذیه می‌شوند. این درایوها برای انواع الکتروموتورهای DC و AC وجود دارند و با بهره‌وری بالا کنترل مناسبی روی سرعت و گشتاور الکتروموتور ایجاد می‌کنند.

کم تیراژ بودن محصولات تولیدی ویژه‌ انواع خودروهای صنعتی و جاده‌ای برقی در ایران، به دلیل تقاضا پایین، از جمله دلایلی است که رقابت با محصولات پرتیراژ خارجی را سخت می‌کند. توسعه حمایت از این‌گونه صنایع می‌تواند سنگ بنای ایجاد صنعت عظیم تولید خودروهای برقی در کشور را تقویت کند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی