کد خبر: ۲۹۴۹۸
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۰

بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین احتمالا با بی‌اثر کردن تحریم‌ها، چیپ 7 نانومتری ساخته است

بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین موسوم به SMIC احتمالا با وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا توانسته فناوری کارخانه‌های خود را دو نسل ارتقا دهد. منابع آگاه می‌گویند این شرکت شروع به عرضه نیمه‌رساناهای مخصوص استخراج بیت کوین با فناوری ساخت 7 نانومتری کرده است.

به گزارش TechInsights و به نقل از بلومبرگ، این تراشه‌ساز مستقر در شانگهای که پیش‌تر تراشه‌های 14 نانومتری تولید می‌کرد، حالا با یک جهش چشمگیر دست به تولید تراشه‌های 7 نانومتری زده است. آمریکا از اواخر سال 2020 فروش تجهیزات به SMIC برای تولید نیمه‌رساناهای 10 نانومتری و پیشرفته‌تر را ممنوع کرد.

شرکت MinerVa که در گزارش حاضر به عنوان مشتری SMIC از آن نام برده شده، تراشه‌ای 7 نانومتری را در وب‌سایت خود به نمایش گذاشته و اعلام کرده که تولید انبوه این محصول از ماه ژوئیه 2021 آغاز شده است. با این حال، این شرکت اعلام نکرده که تولیدکننده این تراشه کدام شرکت است. SMIC و MinerVa هنوز به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند.

بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین احتمالا با بی‌اثر کردن تحریم‌ها، چیپ 7 نانومتری ساخته است

تراشه‌سازی در چین به خودکفایی رسیده است؟

یک منبع آگاه به فرآیند توسعه که نخواسته نامش فاش شود، این گزارش را تایید کرده است. حالا سوالی که کارشناسان مطرح می‌کنند این است که محدودیت‌های تجاری تا چه اندازه در جلوگیری از پیشرفت چین موثر بوده‌اند. آیا این تحریم‌ها به کاهش اتکای این کشور به فناوری‌های خارج کمک نکرده است؟ این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که قانون‌گذاران آمریکایی از واشنگتن خواسته‌اند محدودیت‌های چین برای عرضه فناوری به روسیه را سخت‌تر کنند.

گفتنی است که اگرچه کوچک شدن اندازه ترانزیستورها به معنای آن است که می‌توان قطعات بیشتری را در تراشه‌ها قرار داد و قدرت آن‌ها را بیشتر کرد، اما معیار لیتوگرافی تولید به اندازه گذشته بیانگر پیشرفته بودن یک تراشه نیست. در جهان واقعی، مجموعه‌ای از عوامل بر اقتصاد و عملکرد یک فرآیند تولید اثر می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها به خصوص برای تراشه‌سازان، نرخ بازدهی است؛ یعنی چه تعداد از تراشه‌ها پس از پروسه ساخت قابل استفاده خواهد بود. اینتل سال‌ها در بهبود بازدهی لیتوگرافی‌های پیشرفته خود مشکل داشت. حالا باید دید که SMIC با چه نرخ بازدهی به این دستاورد مهم رسیده است.

منبع/ دیجیاتو

برچسب ها: SMIC تراشه سازی چین
ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی