کد خبر: ۲۹۵۱۸
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۰

محققان برای مقابله با آلودگی هوا از فناوریهای هوشمند بهره می‌گیرند

چندین شرکت دانش‌بنیان و خلاق با حمایت معاونت علمی و فناوری توانمندی خود را برای مقابله با آلودگی هوا به کار برده‌اند تا با تولید محصولات فناورانه هوای سالم‌تری را به شهرها هدیه دهند.

به گزارش«نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری، در سال‌های اخیر با توسعه زیست‌بوم کارآفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در ایران و افزایش آن‌ها در کشور، باعث ایجاد زمینه اشتغال و به ظهور رسیدن ایده‌های نوآورانه شده است.

با توجه به چالش‌های روزافزون کشور در عرصه‌هایی مانند کشاورزی، سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیط‌زیست، آلودگی و انرژی و مواردی از این دست، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه‌ها می‌تواند به حل چالش‌ها کمک بسیاری کند.

آلودگی هوا از جمله چالش‌هایی است که تنها به کمک فناوری و دانش روز می‌توان با آن مقابله کرد. در این حوزه نیز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش کرده است تا از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با نهادها و سازمان‌های مختلف و حمایت گسترده از صدها شرکت دانش‌بنیان و خلاق در این زمینه به سهم خود راه را برای مبارزه با آلاینده‌های هوا باز کند.

آلودگی هوا چهارمین خطر بزرگ برای سلامت انسان به شمار می‌رود، تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بسیاری در دنیا توانسته‌اند با تولید محصولات و ارائه خدمات خود در مدیریت آلودگی مؤثر باشند. یکی از این محصولات پایشگر همراه جهت اندازه‌گیری کیفیت هوای شهری است.

این حسگر پوشیدنی با نصب بر روی کیف و یا در جیب افرادی همچون دوچرخه‌سوار، دوندگان، حمل‌کنندگان کالسکه کودکان قرار گرفته و به جمع‌آوری اطلاعات کنترل کیفیت هوا می‌پردازد و اطلاعات را به‌صورت آنلاین به سرور مرکزی مخابره می‌کند.

از دیگر محصولات در حوزه پایش کیفیت هوا می‌توان به پایشگرهای ثابت و همراه کنترل کیفیت هوا در شهر اشاره کرد، در ساخت این محصول از فناوری اشیا نیز برای تجزیه‌وتحلیل و مقایسه اطلاعات، تولید خودکار گزارش، اطلاع‌رسانی هوشمند و هشدارها استفاده شده است. در ایران نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توانسته‌اند، تاکنون با تولید چندین محصول و ارائه خدمت مفید و کارآمد در این حوزه نقش مؤثری ایفا کنند.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی