کد خبر: ۲۹۵۸۱
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۰

نتایج یک پژوهش درباره تأثیر میدان‌های مغناطیسی بر بدن انسان

یافته‌های پژوهشگران مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک (IBB)دانشگاه تهران نشان داد که میتوکندری‌ها به عنوان کارخانه تولید انرژی سلولی، محل اثر دقیق میدان‌های مغناطیسی در درون سلول‌های بدن انسان هستند. این میدان‌ها می‌تواند حاصل از وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن همراه و خطوط برق باشد.

به گزارش «نبض فناوری»، دکتر سید پیمان شریعت‌پناهی، عضو هیئت علمی گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک(IBB) دانشگاه تهران با بیان این‌که پژوهشگران این مرکز با بررسی تأثیر میدان‌های مغناطیسی بر روی همه سلول‌های بدن، به محل دقیق اثر این میدان‌ها در درون سلول پی بردند، اظهار کرد: نتایج بررسی‌ها نشان داد که میتوکندری‌ها(کارخانه تولید انرژی سلولی) محل اثر دقیق میدان‌های مغناطیسی در درون سلول‌های بدن انسان است.

وی با بیان این‌که این موضوع علاوه‌بر هشدار سلامت در استفاده از ابزارهای الکتریکی مدرن، می‌تواند نویددهنده استفاده از این میدان‌ها در درمان بیماری‌های مختلف باشد، افزود: با توجه به پیشرفت وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن همراه و گسترش خطوط برق در سراسر دنیا، انسان‌ها در حال حاضر در معرض میدان مغناطیسیِ حاصل از این تجهیزات هستند.

عضو هیئت علمی گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک (IBB) خاطرنشان کرد: با توجه به شدت کمِ این میدان‌ها، در دهه‌های گذشته تصور می‌شد که این میدان‌ها بر موجودات زنده تأثیری ندارند. نخستین اثرات مربوط به میدان‌های مغناطیسیِ ضعیف در مساله مهاجرت پرندگان با استفاده از میدان مغناطیسی زمین، مشاهده و این موضوع به یکی از مصادیق علمیِ نوین به نام «زیست‌شناسیِ کوانتومی» بدل شد.

دکتر شریعت‌پناهی درباره نتیجه تحقیقات جدید در حوزه تأثیر میدان‌های مغناطیسی بر بدن انسان، تصریح کرد: پژوهش جدید محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران نشان داد که این میدان‌های مغناطیسی، هرچند ناچیز، بر روی همه سلول‌ها، کوچک‌ترین جزء بدن انسان، می‌تواند اثرگذار باشد.

وی یادآور شد: با کشف این مکانیسمِ اثرگذاری، نشان داده شد که میدان‌های مغناطیسی، هرچند با شدت بسیار کم، نه تنها بر پرندگان مهاجر، بلکه می‌توانند بر روی همه جانداران و از جمله انسان اثر بگذارند. این موضوع می‌تواند مصداقی جدید در علم زیست‌شناسیِ کوانتومی باشد که در آن پدیده‌های زیستی نه تنها توسط فیزیکِ کلاسیک بلکه به وسیله قوانین غیرمنتظره کوانتومی توضیح داده می‌شوند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی