کد خبر: ۲۹۶۲۲
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

ناسا دو هلیکوپتر دیگر از کلاس نبوغ به مریخ می‌فرستد

ناسا اعلام کرد قصد دارد دو هلیکوپتر دیگر از کلاس «Ingenuity» یا «نبوغ» را در آینده با هدف ارسال نمونه‌ها از مریخ به زمین به این سیاره بفرستد. این تصمیم با توجه به موفقیت‌های چشمگیری که هلیکوپتر نبوغ مریخ تاکنون داشته است، اتخاذ شده است.

به گزارش«نبض فناوری» ناسا اعلام کرد قصد دارد دو هلیکوپتر دیگر از کلاس «Ingenuity» یا «نبوغ» را در آینده با هدف ارسال نمونه‌ها از مریخ به زمین به این سیاره بفرستد. این تصمیم با توجه به موفقیت‌های چشمگیری که هلیکوپتر نبوغ مریخ تاکنون داشته است، اتخاذ شده است.

برنامه این است که دو هلیکوپتر شبیه به نبوغ نمونه‌های سنگ جمع‌آوری شده از سطح مریخ را به یک فرودگر برسانند. سپس یک بازوی رباتیک متصل به این فرودگر، نمونه‌ها را در یک وسیله نقلیه که قادر به نشستن و برخاستن بر سطح مریخ است، قرار دهد. این فرودگر «MAV» نام دارد. MAV موشک کوچکی است که می‌تواند به اولین جسم دست‌سازی تبدیل شود که از سطح مریخ بلند می‌شود. MAV در مرحله بعد محموله را به مدارگرد تحویل می‌دهد تا با بازگشت به زمین، نمونه‌ها را به دست ما برساند.

هلیکوپتر نبوغ حالا درمراحل پایانی عمر خود به سر می‌برد اما در همین مدت نیز بیش از حد انتظار دوام آورده و یکبار برای همیشه ثابت کرده است که استفاده از هلیکوپتر در مریخ راهی برای کشف ناشناخته‌هاست. نبوغ تاکنون 29 پرواز موفق بر فراز سطح این سیاره انجام داده است و چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است.

در کنار نبوغ، مریخ‌نورد «استقامت» یا «Perseverance» نیز تلاش کرد تا ما سیاره سرخ را بهتر بشناسیم. در حقیقت، این دو در تلاش هستند تا بتوانند اولین نمونه‌های سطح مریخ را جمع‌آوری و به زمین بازگردانند.

مریخ‌نورد استقامت تاکنون با حفاری سطح سیاره سرخ موفق شده است یازده نمونه جمع‌آوری کند، اما او به تنهایی قادر به فرستادن آن‌ها به زمین نیست.

ناسا در ابتدا قصد داشت از یک مریخ‌نورد جداگانه برای انتقال نمونه‌ها به زمین استفاده کند. درحقیقت قرار بود نمونه‌ها با استفاده از یک مریخ‌نورد جدید از استقامت تحویل گرفته شوند و به «Sample Retrieval Launcher» برسند تا آن‌ها را به زمین برساند. اما حالا برنامه تغییر کرده است و ناسا می‌گوید قصد دارد از دو هلیکوپتر جدید کلاس نبوغ استفاده کند.

ناسا می‌گوید استفاده از این دو هلیکوپتر نیاز به برنامه‌ریزی دارد و مدارگرد حداقل تا سال 2030 به زمین باز نخواهد گشت - با این فرض که همه چیز طبق برنامه پیش برود. پس تا آن زمان باید منتظر نمونه‌های مریخی بمانیم.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی