کد خبر: ۲۹۶۷۱
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۵

پساب فاضلاب به کود تبدیل شد

کود مناسب با مزایای زیاد از طریق تصفیه فاضلاب به عنوان عنصر اصلی رشد گیاهان یا ماده اولیه ساخته شد.

به گزارش «نبض فناوری»، چند سالی است که ایده بازگشت به طبیعت و استفاده کمتر از کودها و سموم شیمیایی و تمایل مردم به استفاده از محصولات ارگانیک موجب توجه بیش‌ازپیش به استفاده از کودهای زیستی شده است. بر همین اساس در دنیا تولید و استفاده از این نوع کودها روند رو به رشدی داشته است.

کود استرووایت ساخت شرکت سبز پالایش ساتراپ به‌صورت مکملی آهسته‌رهش برای گیاهان آپارتمانی و گلخانه‌ای عمل کرده و برای مدت دو ماه، تمام نیازهای گیاه به عناصر اصلی رشد را تأمین می‌کند. یکی از دلایلی که سبب می‌شود تا این کودها، مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار بگیرد، عدم نیاز آن‌ها به اسپری و حل کردن است.

این کود یک ماده بازیافتی است و در فرآیند تصفیه فاضلاب می‌توان آن را استخراج کرد، ماندگاری،کنترل رهشی و قیمت رقابتی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. بهترین بازار این محصول استفاده از آن به‌عنوان ماده اولیه در تولید کودهای مختلف است.

به‌عنوان ماده اولیه در فرآیند تولید

این کود با توجه به کیفیت مناسب و غلظت بالایی که دارد، می‌تواند به‌عنوان ماده اولیه در فرآیند تولید کود استفاده شود. در جاهایی که کوددهی سخت است یا کوددهی نیاز به دفعات زیاد دارد به دلیل ماندگاری بهتر نیز می‌توان از کود استرووایت استفاده کرد.

منیزیم آمونیوم فسفات شش آبه با نام استرووایت شناخته می‌شود، این محصول کودی آهسته رهش و کارآمد است که می‌تواند از هر دو پسماند جامد و فاضلاب انسانی و حیوانی بازیابی شود. برای رسوب استرووایت به‌صورت جامد، غلظت‌های مولی از یون‌های آمونیوم، منیزیم و فسفات و قلیایی لازم است.

بر مبنای تصفیه فاضلاب

این ماده در شرایط اسیدی به‌راحتی قابل حل است، در شرایط خنثی به میزان کمی حل می‌شود و در شرایط قلیایی نامحلول است.کشورهای محدودی در دنیا دارای این فناوری هستند و می‌توانند کود را از فاضلاب استخراج کنند.

نمونه زیستی این محصول نیز تولید شده که همگرایی نانو و بایو است. کود استرووایت با حمایت مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تولید و در مسیر توسعه قرار گرفته است.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی