کد خبر: ۳۰۱۰۴
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۰

محصولات و خدمات ایران‌ساخت در بیش از 1600 شرکت خلاق عرضه شد

تعداد شرکت‌های خلاق روز به روز در حال افزایش است اما تاکنون در استان تهران و حوزه بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی بیش‌ترین شرکت خلاق راه‌اندازی شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، جوهره رشد شرکت‌های خلاق، خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب‌وکار در سطح بازار هدف است.

مدل‌های نوین کسب‌وکار عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه‌ها، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت‌هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب‌وکار بنگاه می‌شود.

محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس فناوری‌های پیشرفته ارائه می‌شوند اما در شرکت‌های خلاق چنین الزامی وجود ندارد. ماهیت شرکت‌های خلاق مبتنی بر نوآوری و خلاقیت برای ارائه محصولات و خدمات نوین است.

پیوند با سطوح خرد و کلان اقتصادی

علوم و فناوری‌های سخت باعث ایجاد و توسعه صنایع سخت می‌شوند و صنایع نرم نیز از علوم و فناوری‌های نرم تشکیل می‌شود. محصولات و خدمات صنایع نرم نه‌تنها کیفیت زندگی انسان را افزایش می‌دهد بلکه رابطه بشر و محیط اطرافش را نیز آسان می‌کند. یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های صنایع نرم، صنایع خلاق است که سنگ‌بستر اقتصاد خلاق به شمار می‌رود.

شرکت‌های خلاق جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری را در برمی‌گیرند و با سطوح کلان و خرد کل اقتصاد کشور پیوندهایی دارند. همچنین می‌توانند رشد اقتصادی، ایجاد شغل، درآمدهای صادراتی را تقویت کنند و درعین‌حال شمول اجتماعی، تنوع فرهنگی و توسعه انسانی را ارتقا دهند.

پیشتازی حوزه بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی

تاکنون به همت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 1611 شرکت خلاق تأسیس شده که کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی (الگوهای نوین کسب‌وکار، یادگیری و فناوری‌های آموزشی) با 840 شرکت خلاق بیش‌ترین حوزه فعالیت هستند.

بعد از آن حوزه بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی (بازی‌های ویدیویی و بازی‌وارسازی) با 197 شرکت خلاق و صنایع دیداری و شنیداری (انیمیشن، پی نمایی یا کمیک استریپ) با 143 شرکت خلاق در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. تاکنون در استان تهران 960 شرکت خلاق راه‌اندازی شده است و به ترتیب استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و یزد بیش‌ترین شرکت‌های خلاق را دارند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی