کد خبر: ۳۰۳۰۷
|
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۰
از پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر؛

تولید مدارهای الکتریکی قابل بازیافت

محققان دانشگاه برکلی برای اولین بار مدارهای الکتریکی را تولید کرده‌اند که اجزای تشکیل دهنده آنها را می‌توان برای استفاده مجدد بازیافت کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، بازیافت وسایل الکترونیکی قدیمی دشوار است، آنها زباله‌هایی مشکل آفرین هستند که برای مدت طولانی تجزیه نمی‌شوند و در عین حال فلزات ارزشمندی را در خود دارند که به سادگی نمی‌توان به آنها دسترسی یافت.

اکنون دانشمندان مدارهای چاپی الکتریکی را تولید کرده‌اند که در صورت لزوم قابل تخریب هستند و مواد موجود در آنها را می‌توان مورد استفاده مجدد قرار داد.

بسیاری از ما هر چند سال یک بار به دنبال خرید یک گوشی همراه جدید هستیم و این در حالی است که مشکل افزایش ضایعات الکترونیکی در حال تشدید است. بسیاری از این دستگاه‌ها با در نظر گرفتن قابلیت بازیافت ساخته نشده‌اند و استخراج فلزات گرانبها مانند طلا و نقره از آنها برای استفاده مجدد دشوار است. در عوض، بسیاری از این زباله‌های الکترونیکی به محل دفن زباله‌ها فرستاده می‌شوند و از طریق آنها مواد شیمیایی سمی وارد محیط‌زیست می‌شود.

مواد الکترونیک گذرا که پس از مدت زمان معینی تخریب می‌شوند یا در مواجهه با یک محرک خاص مانند گرما یا آب از بین می‌روند، راه‌حلی مناسب محسوب می‌شوند. استفاده از آنها نه تنها می‌تواند به کاهش زباله‌های الکترونیکی کمک کند، بلکه احیای فلزات گرانبها را نیز ممکن می‌کند.

برای تولید این مدار الکترونیکی از پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر با آنزیم‌های خاص استفاده شد که زنجیره‌های پلیمری موادی که به سختی تجزیه می‌شوند را در آب داغ یا خاک می‌شکند و پلاستیک را در عرض چند روز تجزیه می‌کند. در عین حال مولکولی به نام RHP آنزیم‌ها را به خوشه‌هایی پراکنده مبدل کرده و از تخریب زودهنگام مواد جلوگیری می‌کند.

برای تکمیل این روند از مدارهای الکترونیکی ساخته شده از جوهر رسانا استفاده شد و تکه‌های نقره یا ذرات کربن سیاه برای تشدید رسانایی الکتریکی، چسب‌های پلی استری برای در کنار هم قرار دادن اجزا و کوکتل‌های آنزیمی برای کمک به روند تجزیه به کار گرفته شد.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی