کد خبر: ۳۰۳۱۶
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۳

چگونه طول عمر باقیمانده SSD خود را تخمین بزنیم

همه SSD ها به دلیل رایت کردن طول عمر محدودی دارند. در ادامه نحوه تخمین زدن آن را به شما توضیح خواهیم داد.

به گزارش «نبض فناوری»، امروزه اکثر رایانه ها دارای درایوهای حالت جامد هستند که با نام SSD شناخته می شوند. این به این دلیل است که آنها سریعتر، کوچکتر و کارآمدتر از درایوهای دیسک سخت (HDD) هستند.

با این حال، SSD ها گران تر از HDD ها هستند و احتمالا به نفع شما خواهد بود که طول عمر باقیمانده SSD خود را تخمین بزنید.

میانگین طول عمر SSD شما چقدر است؟

یک SSD برخلاف هارد دیسک، دارای تعداد محدودی از نوشتن‌های ممکن قبل از تبدیل درایو به حالت فقط خواندنی است. این به دلیل نحوه طراحی سخت افزار SSD است.

به طور متوسط، یک SSD مدرن تا زمانی که در طول عمر آن حدود 700 ترابایت داده وارد کنید عمر می کند. برخی ممکن است بیشتر باشند و برخی کوتاهتر این فقط میانگین است. بنابراین به نظر می رسد که اگر بتوانید ببینید چه مقدار داده در طول عمر روی SSD فعلی خود نوشته اید، می توانید طول عمر باقیمانده آن را تخمین بزنید.

از CrystalDiskInfo برای تخمین طول عمر SSD استفاده کنید

CrystalDiskInfo یک برنامه کوچک واقعا کاربردی است که می توانید از آن برای تخمین طول عمر باقیمانده SSD خود استفاده کنید.

CrystalDiskInfo را نصب و راه اندازی کنید.

به Health Status نگاه کنید. این باید درصد سلامتی مانند باتری داشته باشد تا شما را از عمر باقیمانده SSD مطلع کند؛ هر چه درصد Health Status بالاتر باشد، SSD شما بیشتر دوام خواهد آورد.

در زیر Health Status، باید وضعیت SSD شما را نیز به شما بگوید.

اگر روی Good است، پس هنوز چیزی برای نگرانی ندارید.

با این حال، اگر روی « Caution» است، به این معنی است که SSD در حال تحلیل رفتن است و باید از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و قبل از اینکه خیلی دیر شود، آن را جایگزین کنید.

اگر روی Bad است، عمر SSD به پایان رسیده است و اگر قبلاً از کار نیفتاده باشد، خوش شانس خواهید بود.

برای Total Host Writes به بالا سمت راست نگاه کنید. این مقدار کل داده ای است که تاکنون روی این درایو نوشته شده است.

به عنوان مثال، اگر حدود 400 ترابایت هستید، می دانید که بیش از نیمی از عمر دستگاه را پشت سر گذاشته اید. با نزدیک شدن به 700 ترابایت، باید به فکر تهیه یک درایو پشتیبان باشید.

با استفاده از گارانتی و ساعات MTBF، طول عمر باقیمانده SSD را تخمین بزنید

اکثر سازندگان SSD دارای ضمانت نامه ای هستند که می توانید از آن برای پیش بینی مدت زمان استفاده از SSD خود استفاده کنید. البته به این معنی نیست که گارانتی عمر باقیمانده SSD شما را نشان می دهد، اما می تواند به شما کمک کند تا احتمال خرابی آن را تخمین بزنید. به عنوان مثال، یک SSD با پنج سال گارانتی یا 600 ترابایت ترابایت (Total Host Writes) در مقایسه با SSD با سه سال ضمانت یا 200 ترابایت ترابایت، احتمالاً عمر بیشتری خواهد داشت.

عامل دیگری که می توانید برای تخمین طول عمر SSD خود استفاده کنید، ساعات MTBF (میانگین زمان بین خرابی ها) است که توسط سازنده در برگه مشخصات ارائه شده است.

با این حال، پیش بینی نمی کند که SSD شما چند ساعت دوام بیاورد، اما احتمال خرابی SSD را در مدت گارانتی به شما می گوید. به عنوان مثال، اگر MTBF SSD شما 1 میلیون ساعت باشد، به این معنی است که احتمال خرابی آن در طول سال های گارانتی 0.03٪ است. به عبارت دیگر، هر چه ساعت MTBF بیشتر باشد، احتمال خرابی SSD شما کمتر است.

اگر برگه مشخصات اصلی برای بررسی گارانتی و ساعات MTBF ندارید، می توانید از CrystalDiskInfo برای پیدا کردن شماره مدل SSD خود استفاده کنید. شماره مدل SSD شما معمولاً به صورت پررنگ درست بالای جزئیات Firmware نوشته می شود. از طرف دیگر، اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید روی دیسک محلی خود کلیک راست کرده، Properties را انتخاب کنید و شماره مدل سازنده SSD خود را در قسمت Hardware بیابید.

هنگامی که شماره مدل سازنده SSD خود را دارید، می توانید آن را در گوگل جستجو کنید و برگه مشخصات را پیدا کنید تا از گارانتی و ساعات MTBF مطلع شوید. هرچه گارانتی سازنده و ساعات MTBF در برگه مشخصات بیشتر باشد، طول عمر پیش بینی شده SSD شما بیشتر خواهد بود.

 

برچسب ها: SSD اس اس دی طول عمر
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
از کجا معلوم این نرم افزار برای جاسوسی از مردم نباشد که تمام اطلاعات کامپیو تر افراد را در اختیار نهادهای اطلاعاتی و یا خارجی ها قرار دهد؟
0
1
حسین
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
اگر این‌قدر بی‌اعتمادی خب بگو رائفی‌پور برات اپلیکشن بسازه!
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی