کد خبر: ۳۰۳۷۳
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

دستاورد بزرگ مریخ نورد استقامت: تولید اکسیژن روی سطح سیاره سرخ

مریخ نورد Perseverance ناسا دارای ابزاری به نام MOXIE است که گفته می‌شود در هر ساعت حدود 6 گرم اکسیژن تولید می‌کند.

به گزارش«نبض فناوری» مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا ابزارهای مختلفی را در خود جای داده است و یکی از آن‌ها به تولید اکسیژن در سطح سیاره سرخ می‌پردازد. حالا گفته می‌شود که این ابزار تاکنون حدود 100 دقیقه اکسیژن قابل تنفس روی سطح مریخ کرده است که این امر یک اقدام مهم و تاریخی محسوب می‌شود.

ماکسی (MOXIE) ابزار کوچکی در مریخ نورد Perseverance ناسا است که توسط محققان دانشگاه MIT هدایت می‌شود و برای تبدیل دی اکسید کربن، که حدود 96 درصد از جو مریخ را تشکیل می‌دهد، به اکسیژن قابل تنفس برای فضانوردان طراحی شده است. طبق گزارش‌هایی که اکنون منتشر شده، از فوریه 2021، این دستگاه هفت بار کار خود را انجام داده و هر بار حدود 6 گرم اکسیژن در ساعت تولید کرده است، یعنی چیزی به اندازه یک درخت کوچک بر روی زمین.

«جفری هافمن»، یکی از محققان اصلی برنامه MOXIE از بخش هوانوردی و فضانوردی MIT و فضانورد سابق ناسا در بیانیه‌ای گفت:«این اولین باری است که از منابع روی سطح یک سیاره دیگر استفاده شده تا آن‌ها را از نظر شیمیایی به چیزی تبدیل کرد که برای ماموریت‌های انسانی مفید باشد. از این نظر [این اقدام] تاریخ ساز محسوب می‌شود.»

تولید اکسیژن مداوم توسط ابزار مریخ نورد استقامت

MOXIE تاکنون در هر چهار فصل و در شرایط مختلف روز و شب موفق شده تا روی سطح مریخ کار خود را انجام دهد. محققان انتظار دارند تا در آینده، نسخه‌ای از این ابزار که تقریبا 100 برابر بزرگتر از MOXIE است، بتواند به‌طور بالقوه برای فضانوردانی که از سیاره سرخ بازدید می‌کنند، اکسیژن قابل تنفس ایجاد کند.

علاوه بر این، MOXIE می‌تواند سوخت مورد استفاده موشک‌ها را نیز تولید کند. یک موشک برای پرتاب انسان از مریخ به 33 تا 50 تن اکسیژن مایع نیاز دارد و با توجه به اینکه ماموریت‌های فضایی یک طرفه نیست، فراهم کردن چنین منابعی بسیار ضروری و مهم است.

همچنین محققان پیشنهاد کرده‌اند که یک نسخه کوچک‌شده از Moxie می‌تواند به مریخ فرستاده شود تا به‌طور مداوم مانند صدها درخت، پیش از حضور انسان‌ها در این سیاره، اکسیژن تولید کند. نسخه فعلی این ابزار از نظر طراحی کوچک است تا روی مریخ نورد Perseverance قرار بگیرد و همچنین برای عملکرد در مدت کوتاهی ساخته شده است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
وبگردی