کد خبر: ۳۰۴۳۰
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

تشخیص کووید-19 از صدای افراد

یک برنامه جدید تلفن هوشمند می تواند COVID-19 را در صدای افراد تشخیص دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان اپلیکیشن جدیدی برای گوشی های هوشمند ساخته اند که ممکن است با استفاده از هوش مصنوعی (AI) عفونت COVID-19 را در صدای افراد به دقت تشخیص دهد. به گفته محققان، مدل هوش مصنوعی مورد استفاده در این تحقیق دقیق‌تر از آزمایش‌های موجود است و استفاده از آن ارزان، سریع و آسان است.

آنها گفتند که این روش را می توان در کشورهای کم درآمدی که آزمایش های PCR گران است و توزیع آن دشوار است، استفاده کرد. این یافته در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا در بارسلون اسپانیا ارائه شد.

وفا الجباوی، محقق دانشگاه ماستریخت هلند گفت: «این نتایج امیدوارکننده نشان می‌دهد که ضبط‌های صوتی ساده و الگوریتم‌های هوش مصنوعی دقیق می‌توانند به طور بالقوه به دقت بالایی در تعیین اینکه کدام بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هستند، دست یابند.»

الجباوی گفت: "اینگونه تست ها را می توان بدون هیچ هزینه ای ارائه کرد و تفسیر آنها ساده است. علاوه بر این، آزمایش از راه دور و مجازی را امکان پذیر می کند و زمان انجام آن کمتر از یک دقیقه است."

به گفته محققان، آزمایش جدید می تواند به عنوان مثال در نقاط ورودی تجمعات بزرگ مورد استفاده قرار گیرد و امکان غربالگری سریع جمعیت را فراهم کند.

عفونت COVID-19 معمولاً روی مسیر تنفسی فوقانی و تارهای صوتی تأثیر می گذارد و منجر به تغییر در صدای فرد می شود.

الجباوی و سرپرستان او از داده‌های برنامه صداهای COVID-19 دانشگاه کمبریج استفاده کردند که حاوی 893 نمونه صوتی از 4352 شرکت‌کننده سالم و غیرسالم است که 308 نفر از آنها برای COVID-19 مثبت شده بودند.

برنامه بر روی گوشی کاربر نصب می شود. شرکت کنندگان برخی از اطلاعات اولیه در مورد جمعیت شناسی، تاریخچه پزشکی و وضعیت سیگار کشیدن را گزارش می دهند و سپس از آنها خواسته می شود تا برخی از صداهای تنفسی را ضبط کنند.

اینها شامل سه بار سرفه کردن، سه تا پنج بار تنفس عمیق از طریق دهان و سه بار خواندن یک جمله کوتاه روی صفحه نمایش است. محققان از تکنیک تجزیه و تحلیل صدا به نام تجزیه و تحلیل Mel-Spectrogram استفاده کردند که ویژگی های مختلف صدا مانند بلندی، قدرت و تنوع را در طول زمان شناسایی می کند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی