کد خبر: ۳۰۴۴۲
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۵
صبح امروز در یک جمع صمیمانه مدیران استارت آپی مطرح شد:

تسهیل در مسیر بورسی شدن، تنها تقاضای استارتاپ ها از مدیران سازمان بورس

چالش های ورود به بازارهای مالی برای استارت آپ از جمله دغدغه امروز شرکت های دیجیتال محور است که می خواهند با فرایندهای ساده تری وارد بازار سرمایه شوند، اما پیچیدگی های این مسیر راه را برای آن ها طولانی و گاهی دشوار کرده است.

 

تسهیل در مسیر بورسی شدن، تنها تقاضای استارتاپ ها از مدیران سازمان بورسبه گزارش «نبض فناوری»، صبح امروز( 15 شهریور ماه) سومین جلسه صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران با موضوع چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای ورود به بازارهای مالی و با حضور مدیرعامل فرابورس، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس واوراق بهادار، مدیر ارتباط با بخش خصوصی در مرکز ملی فضای مجازی، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان با اسپانسری شرکت آسیاتک برگزار شد.
در این جمع صمیمانه، دغدغه های فعالان استارت آپی برای تسریع در بورسی شدن آن ها مطرح گردید و روسای سازمان بورس و نمایندگان مجلس نیز ضمن حمایت و پذیرش دغدغه های آن ها راهکارهایی را برای رفع موانع و ورود این مجموعه ها به بورس، ارائه دادند.محمد علی یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک به عنوان اولین سخنران، اظهار داشت: زمانی که تکنولوژی جدیدی در دنیا شکل می گیرد دولت ها از بخش خصوصی می خواهند تا به توسعه و رشد این تکنولوژی کمک کنند و بعضا شرکت ها را ترغیب می کنند تا ان تکنولوژی را توسعه دهند. به عبارتی دولت ها نقش رگولاتوری را بازی می کنند. اما در کشور ما این بخش خصوصی است که تکنولوژی را ابتدا خود کشف و سپس با فراز ونشیب های بسیاری آن را اجرا می کند.

تسهیل در مسیر بورسی شدن، تنها تقاضای استارتاپ ها از مدیران سازمان بورس
وی در ادامه برای تکمیل گفته خود با مثالی توضیح داد: همه ما شاهد بودیم که اگر بر فرض تکنولوژی جدیدی 100 خاصیت مثبت و دو خاصیت منفی داشته باشد، کل تکنولوژی به خاطر آن دو خاصیت غلط و یا منفی اجرا نمی شود. مثلا فیبر نوری که باید 15 سال قبل اجرا می شد اما می بینیم که وزارت نیرو تازه راجع به رگوله کردن دکل ها تلاش می کند تا بتواند فیبررا به داخل خانه ها ببرد و در این زمینه برای ما نقشه های جزیره ای خاصی با نگاه خودش هم طراحی می کند.
وی در ادامه، آسیاتک را در گذر از این فراز و نشیب های ذکر شده، یک شرکت بورسی دانست و اعلام کرد: ما در سال 1400 پذیرش و در سال 1401 وارد بورس شدیم و 5 سال بورسی شدن ما زمان برد و حتی در سال 96 هم معارفه ای داشتیم اما در سال 1401 ان را تجربه کردیم. 
وی ضمن اشاره به مزیت بورسی شدن آسیاتک، خطاب به سازمان بورس و مدیران تصمیم گیرنده انها پیشنهادی داد و گفت: خواهش ما از سازمان بورس این است که بیاید پوسته و یا شابلونی برای شرکت های فناورمحورکه می خواهند بورسی شوند در نظر بگیرد که با آن شابلون، ارزشگذاری ها و یا ریسک پذیری ها تعریف شود، زیرا این شابلون می تواند شرایط تسهیل ورود شرکت ها به بورس را فراهم کند و سطح رشد شکوفایی ان ها را تغییر وارتقا دهد.
وی در انتها، بورسی شدن را یک مزیت برای شرکت ها دانست زیرا معتقد بود با این روش اطمینان از آینده و بقا شرکت مهیا خواهد شد.
سعید محمدی مدیرعامل دیجی کالا نیز ضمن اشاره به تدوین ضوابطی برای حاکمیت شرکتی ورود دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه، اظهار داشت: ضوابط جدیدی که وضع می‌شود باید در اجرا به تناسب و ساختار کیفی کسب و کارها استفاده شود.
وی در ادامه، تصریح کرد: واقعیت این است که ضوابط وضع شده بسیار سختگیرانه است به عنوان مثال باید ۵۰ درصد سهام سهامدارن عمده این شرکت‌ها تا تاریخی نامعلوم وثیقه گذاشته شود که این مورد در هیچ کجای دنیا مورد پذیرش نیست.
رئیس فرابورس: مدت پذیرش استارآپ ها به حداقل رسیده است
میثم فدایی رئیس فرابورس پیرامون راهکار سازمان فرابورس برای تسهیل در ورود دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه، اظهار داشت: امروز مشکلی برای پذیرش استارت آپ ها وجود ندارد ولی برخی از استارت آپ ها که زیان انباشته دارند نمی توانند وارد بورس شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت های استارت اپی بزرگی داریم که زیان انباشته دارند ولی بر اساس دستورالعمل درج شرکتی نمی توانند پذیرش و وارد بورس شوند.
وی بازار اس ام ای ها را برای استارت آپ ها پیشنهاد داد و در این زمینه گفت: یکی از راهکارهایی که ما انجام دادیم اصلاح بازار اس ام ای برای بعضی از استارت‌آپ‌هایی بود که به دلیل شرایط مالی نتوانسته اند در بورس پذیرش شوند و یا امکان پذیرش در تابلوهای اصلی را ندارند، می توانند در قالب اس ام ای ها وارد بازارهای مالی شوند.
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در ادامه تصریح کرد: بنابراین باید بازار جدیدی تعریف شود که شرط داشتن زیان انباشته برای شرکت ها را این بازار جدید جبران کند که در این جهت شرکت فرابورس ایران قصد دارد بازار اس ام ای را اصلاح کند.
وی در زمینه ورود شرکت ها و مشکلات بورسی شدن آن ها گفت: پس از تپسی که 2 سال زمان صرف شد تا این شرکت بورسی شود قطعا دیگر شرکت ها این فاصله را یکساله طی خواهند کرد و زمان کوتاه تر خواهد شد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی