کد خبر: ۳۰۴۵۲
|
۱۶ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

قابلیت‌هایی که نباید منتظر آن‌ها در سری آیفون 14 باشیم

در این مطلب نگاهی به شایعاتی داریم که به احتمال زیاد خبری از آن‌ها در سری آیفون 14 نخواهد بود.

به گزارش «نبض فناوری»،سال جاری میلادی در حالی به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که سراسر آن لبریز از اخبار، گمانه‌زنی‌ها، شایعات و تصاویر غیر رسمی از سری آیفون 14 است. در میان برخی گزارش‌ها به حقیقت می‌پیوندند و تعدادی دیگر رنگ زندگی به خودشان نمی‌بینند و ما می‌خواهیم در مطلب به سراغ گزارش‌ها نوع دوم برویم.

اکثر کارشناسان و صاحب‌نظران دنیای فناوری انتظار دارند ظرف فردا شاهد تایید مواردی مانند تراشه A16، ویژگی نمایشگر همیشه روشن، طراحی پانچ هول، دوربین 48 مگاپیکسلی و بسیاری از موارد تازه دیگر باشیم.

با این حال مواردی هم طی ماه‌های اخیر مطرح شده بودند که اکنون با همان میزان اطمینانی که می‌توانیم خرج موارد محتمل فوق‌الذکر کنیم، آنها را منتفی یا نامحتمل بدانیم.

طراحی کاملا جدید و عدم برآمدگی دوربین
کمی پیش از رونمایی سری آیفون 13 در سال گذشته یکی از منابع دنیای فناوری به نام «جان پراسر» دست به انتشار رندرهایی زد که طبق ادعاها نشان‌دهنده طراحی کاملا جدید آیفون 14 پرو مکس بودند.

اطلاعات پراسر حاکی از آن بودند که بدنه مدل پرو در سری 14 ضخیم‌تر خواهد شد تا برجستگی دوربین از بین برود. در این رندرها همچنین طراحی کلید‌های کناری، حفره‌های بلندگو و میکروفون نیز دچار تغییرات اساسی شده بودند.

با این حال گذشت زمان به همراه انتشار اخبار محتمل‌تر و معتبرتر مشخص کردند که این طراحی مجدد هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نخواهد گرفت. در عوض اکنون انتظار بر این است روز چهارشنبه شاهد یک آیفون 14 پرو باشیم که همچنان از طراحی مشابه نسل قبلی برخوردار است و تنها تغییراتی جزئی مانند انحنای بیشتر در گوشه‌ها، چینش بزرگ‌تر دوربین یا پانچ هول باشیم.

به بیان ساده‌تر زبان طراحی آیفون 14 پرو نمونه‌ای ارتقا یافته از طراحی مدل 13 پرو خواهد بود که آن هم در زمان خود اقتباسی از طراحی آیفون 12 پرو محسوب می‌شد.

فریم تیتانیومی برای مدل‌های پرو
با استناد به گزارش JP Morgan Chase، آیفون 14 پرو می‌توانست از بدنه‌ای تیتانیومی برخوردار باشد تا در کنار افزایش دوام و کاهش وزن، مقاومت بیشتری در برابر خط و خش داشته باشد. این شایعه در رندرهای پراسر هم تایید شده بود.

هرچند با وجود مزایای استفاده از تیتانیوم اپل تصمیم گرفت به استفاده از فولاد ضد زنگ ادامه دهد و از همان ویژگی‌های طراحی که برای آیفون X معرفی شده بودند، بهره ببرد. از قرار معلوم علت عدم استفاده از تیتانیوم نیز هزینه بالای آن بوده است.

Face ID زیر نمایشگر
«مینگ-چی کو»، تحلیلگر معتبر دنیای فناوری در حوزه محصولات اپل، نخستین کسی بود که به شایعات استفاده از طراحی جدید پانچ هول اشاره کرد اما وی چیزی در خصوص نحوه پیاده‌سازی و استفاده از Face ID بیان نکرد.

در ادامه دیگر منبع دنیای فناوری در حوزه نمایشگر یعنی «راس یانگ» هم ادعا کرد آیفون 14 پرو می‌تواند میزبان نخستین فناوری Face ID زیر نمایشگر باشد. گمانه‌زنی‌ها همچنان ادامه یافتند تا اینکه منبع دیگری به نام dylandkt ادعا کرد مدل مذکور از یک حفره کپسول شکل استفاده خواهد کرد و Face ID‌ نیز به زیر نمایشگر منتقل می‌شود.

یانگ اما در ادامه پیش‌بینی خود را اصلاح به عنوان اولین نفر اعلام کرد مدل پرو از سری 14 دارای یک پانچ‌هول در کنار حفره دوم کپسول شکل خواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت احتمال به کارگیری Face ID‌ یا هر فناوری دیگر زیر نمایشگر در سری چهاردهم آیفون منتفی است.

به کارگیری تراشه A16 برای مدل‌های غیر پرو
از زمان عرضه آیفون 8 و X، تمامی سری‌های جدید این گوشی هوشمند به پردازنده تازه‌ای مجهز شده‌اند. انتظار می‌رفت این امر برای سری آیفون 14 هم تکرار شود اما مینگ چی کو با اعلام این که تراشه جدید فقط برای مدل پرو خواهد بود، همه امید‌ها را نقش بر آب کرد.

این سیاست مسلما تفاوت و شکاف چشمگیری بین مدل‌های پرو و غیر پرو ایجاد خواهد کرد، همچنین احتمالا یکی از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی کمبود قطعه و مشکلات زنجیره تامین اپل بوده است.

تراشه A16 با فرایند پیشرفته‌تر 4 نانومتری
برخی گزارشات چنین عنوان کرده بودند که تراشه A16 اپل اولین نمونه‌ای خواهد بود که با فرایند 4 نانومتری تولید می‌شود؛ امری که می‌توانست اپل را از ورطه تکرار تراشه‌های A14 و A15 تولید شده با فرایند 5 نانومتری بیرون بیاورد. با این وجود خبرهای فعلی حاکی از آن هستند که استفاده از فرایند 5 نانومتری TSMC برای پردازنده A16 تکرار خواهد شد.

حال با وجود تکرار سه‌باره فرایند 5 نانومتری در آیفون بعید به نظر می‌رسد که این تراشه غیر از چند تغییر جزئی تفاوت عملکرد فاحشی نسبت به دو تراشه A14 و A15 را ارائه دهد. با این حال شنیده‌ها حاکی از این هستند که این تراشه جدید در مقایسه با نسل قبلی عملکرد بهتری در زمینه مدیریت دما خواهد داشت.

آیفون 14 مینی
هنگامی که آیفون 12 و 12 مینی سال 2020 روانه بازار شدند، بسیاری گمان می‌کردند این شکل از طراحی و ابعاد حداقل برای چندین سال متمادی ادامه پیدا کند چرا که به عنوان مثال در مواردی مشابه شکل طراحی و ابعاد آیفون 6 و 6 پلاس برای 4 نسل و آیفون X برای 3 نسل ادامه یافتند.

هرچند ماجرا در ادامه به گونه دیگری پیش رفت و همزمان با عملکرد ضعیف آیفون 13 مینی در زمینه فروش، این خبر مطرح شد که پس از گذشت تنها 2 نسل زمان خداحافظی با ابعاد 5.4 اینچی آیفون مینی فرا رسیده است.

طبق گزارش‌های کنونی، اپل در نظر دارد عرضه مدل مینی را متوقف کند و آن را با یک مدل بزرگ‌تر جایگزین کند.

پسوند «مکس» در آیفون 14
همزمان با کمرنگ شدن انتظار عرضه آیفون 14 مینی، چنین عنوان شد که مدل مذکور با آیفون 14 مکس 6.7 اینچی جایگزین می‌شود.

این جایگزینی به همان شکل مدل‌های مینی خواهد بود که طی سال‌های اخیر در تمامی خصوصیات با مدل‌های پایه آیفون 12 و 13 اشتراک داشتند، در نتیجه انتظار می‌رود آیفون 14 مکس هم مشخصات مشترکی با مدل پایه داشته باشد، با این تفاوت که نمایشگر بزرگ‌تری نسبت به مدل پایه خواهد داشت.

البته این پایان ماجرای «آیفون 14 مکس» نیست زیرا گزارش‌های تازه ادعا کرده‌اند نام‌گذاری این مدل هم‌راستا با مدل‌های رده بالای پرو مکس نیست و فاقد پسوند «مکس» خواهد بود؛ در عوض «آیفون 14 پلاس» نام خواهد داشت.

موارد منتفی شده در سری iPhone 14
این در حالی است که اکنون «مارک گورمن»، خبرنگار بلومبرگ نیز این مدل را در گفته‌های خود با همان پسوند پلاس خطاب می‌کند؛ امری که نشان می‌دهد هیچ مدلی به نام آیفون 14 مکس وجود نخواهد داشت.

منبع:دیجیاتو

برچسب ها: آیفون14 شایعات اپل
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی