کد خبر: ۳۰۴۵۴
|
۱۶ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۰

محققان: خواندن اخبار بد می‌تواند پیامدهای روحی و جسمی به دنبال داشته باشد

خبرهای بد در دنیای رسانه تمامی ندارند. از همه‌گیری جهانی گرفته تا جنگ اوکراین و بحران‌های کوچک و بزرگ بین‌المللی و منطقه‌ای، همواره می‌توان خبر بدی را پیدا کرد که حال خوانندگان خود را خراب می‌کند. اکنون پژوهشی تازه نشان داده که داشتن میل شدید به جستجو برای اخبار در محیط وب می‌تواند پیامدهای روحی و جسمی به دنبال داشته باشد.

به گزارش «نبض فناوری»، محققان در مطالعه‌ای که نتایجش در مجله Health Communication منتشر شده، دریافته‌اند که 16.5 درصد از 1100 نفری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از خود نشانه‌های مشکلات حاد در مصرف اخبار را نشان داده و با افزایش سطح استرس، اضطراب و کاهش سلامتی روبرو شده‌اند.

«برایان مک‌لاولین»، استادیار و محقق دانشگاه فناوری تگزاس که رهبر این تحقیقات بوده، می‌گوید مصرف 24 ساعته اخبار می‌تواند انسان‌ها را در حالت نگرانی دائمی قرار دهد و باعث شود دنیا شبیه یک مکان تاریک و خطرناک به نظر برسد. این افراد هرچه بیشتر این اخبار را بخوانند، جنبه‌های بیشتری از زندگی خود را تحت تاثیر این مشکلات قرار می‌دهند.

حدود 27.3 درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه از مشکلات سطح متوسط در مصرف اخبار خبر داده‌اند. 27.5 درصد مشکلات بسیار کمی را تجربه کرده‌اند و 28.7 درصد هیچ مشکلی در خواندن خبرها نداشته‌اند. پس پیداست که هرچند بعضی‌ها در خواندن اخبار به مشکلی از نظر روحی برخورد نمی‌کنند، اما بقیه با این اخبار پیوند خورده و به سختی می‌توانند خود را از آن‌ها جدا کنند.

محققان برای این مطالعه پنج رفتار مشکل‌دار را در مصرف اخبار معین کردند: جذب شدن در خبرها، در فکر فرو رفتن بعد از خواندن خبرها، تلاش برای کاهش اضطراب با خواندن خبرهای بیشتر، دشواری در اجتناب از خبرها و تداخل مصرف خبرها با زندگی روزمره.

از بین کسانی که در خواندن خبرها مشکلات حاد داشتند، 74 درصد به اختلالات روحی دچار شده و 61 درصد مشکلات فیزیکی پیدا کرده بودند. این نرخ برای سایر شرکت‌کنندگان این تحقیق 8 و 6.1 درصد بود. محققان می‌گویند کسانی که حتی تا مقدار کمی از مصرف اخبار خود کاسته‌اند، اثرات مثبت این تغییر رویه را مشاهده کرده‌اند.

منبع:دیجیاتو

برچسب ها: خبر بد خواندن روحی
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی