کد خبر: ۳۰۶۸۹
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۱

تراشه‌های منبع باز گوگل، به توسعه سریع‌تر شرکت‌های نوپا کمک می‌کند

مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) قرارداد همکاری برای تحقیق و توسعه در حوزه تراشه با گوگل امضا کرده است، تراشه‌هایی که محققان می‌توانند از آن‌ها برای توسعه نانوفناوری و دستگاه‌های نیمه‌هادی جدید استفاده کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، این تراشه‌ها توسط شرکت اسکای‌واتر تکنولوژی (SkyWater Technology) در کارخانه نیمه‌هادی بلومینگتون، مینه سوتا، تولید خواهد شد. گوگل هزینه اولیه راه‌اندازی خط تولید را پرداخت می‌کند و برای اولین دوره تولید، یارانه می‌دهد. NIST، با شرکای تحقیقاتی دانشگاهی خود، مدار تراشه‌ها را طراحی خواهد کرد. طرح‌های مدار منبع باز خواهد بود و به محققان دانشگاهی و کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد تا از تراشه‌ها بدون محدودیت یا هزینه‌های مجوز استفاده کنند.

شرکت‌های بزرگی که نیمه هادی‌ها را طراحی و تولید می‌کنند اغلب به این نوع تراشه‌ها دسترسی دارند. اما این هزینه می‌تواند به صدها هزار دلار برسد و مانعی بزرگ برای نوآوری توسط محققان دانشگاه و استارتاپ ایجاد کند. با افزایش تولید برای دستیابی به صرفه‌جویی در مقیاس و با اجرای یک چارچوب قانونی که هزینه‌های صدور مجوز را حذف می‌کند، انتظار می‌رود این همکاری هزینه تراشه‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

لوری لوکاسیو از مدیران مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا، گفت: «با عرضه داخلی و مقرون به صرفه، از تراشه‌ها می‌توان برای تحقیق و توسعه استفاده کرد. هدف از این همکاری، آزاد کردن پتانسیل نوآورانه محققان و استارت‌آپ‌ها در سراسر کشور است. این همکاری قبل از تصویب اخیر قانون تراشه‌ها برنامه‌ریزی شده بود، اما لوکاسیو گفت: «این نمونه عالی از یک نوع همکاری است؛ همکاری که درآن دولت، صنعت و محققان دانشگاهی می‌توانند برای ارتقای رهبری آمریکا در این صنعت بسیار مهم با یکدیگر تعامل کنند.»

دستگاه‌های میکروالکترونیک مدرن از اجزایی ساخته شده‌اند که مانند لایه‌هایی در یک کیک روی هم قرار گرفته‌اند و لایه زیرین آن یک تراشه نیمه‌رسانا است. همکاری NIST و Google یک تراشه لایه پایین با ساختارهای تخصصی برای اندازه‌گیری و آزمایش عملکرد اجزای قرار داده شده در بالای آن، از جمله انواع جدید دستگاه‌های حافظه، نانوحسگرها، بیوالکترونیک و دستگاه‌های پیشرفته مورد نیاز برای هوش مصنوعی و کوانتومی در دسترس خواهد بود.

NIST پیش‌بینی می‌کند تا ۴۰ تراشه متفاوت را برای کاربردهای مختلف بهینه‌سازی کند. از آنجایی که طرح‌های تراشه منبع باز خواهند بود، محققان می‌توانند ایده‌های جدید را بدون محدودیت دنبال کنند و داده‌ها و طرح‌های دستگاه را آزادانه به اشتراک بگذارند.

ویل گرانیس، مدیر عامل بخش عمومی گوگل، گفت: «گوگل سابقه طولانی رهبری در زمینه منبع باز دارد. حرکت به سمت یک چارچوب متن باز، تکرارپذیری را تقویت می‌کند که به محققان موسسه‌های دولتی و خصوصی کمک می‌کند تا کار یکدیگر را تکرار کنند. همچنین نوآوری در فناوری‌نانو و تحقیقات نیمه‌هادی‌ها را دموکراتیک می‌کند.»

ریخته‌گری اسکای‌واتر این تراشه‌ها را به شکل دیسک‌های ۲۰۰ میلی‌متری از سیلیکون طرح‌دار به نام ویفر تولید می‌کند که دانشگاه‌ها و سایر خریداران می‌توانند آن‌ها را به هزاران تراشه جداگانه در تأسیسات پردازشی خود تقسیم کنند.

ویفر ۲۰۰ میلی‌متری یک فرمت استاندارد صنعتی است که با ربات‌های تولیدی در بیشتر کارخانه‌های ریخته‌گری نیمه‌هادی سازگار است. دسترسی محققان به تراشه‌ها در این قالب به آن‌ها امکان می‌دهد طرح‌ها و فناوری‌های نوظهوری را نمونه‌سازی کنند که درصورت موفقیت، می‌توانند سریع‌تر در فرآیند تولید ادغام شوند، بنابراین انتقال فناوری از آزمایشگاه به بازار سرعت می‌گیرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی