کد خبر: ۳۰۷۱۰
|
۳۱ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۰

ربات هایی که حالت چهره انسان را شبیه سازی می کنند

دانشمندان رباتیک در دهه گذشته موفق به طراحی ربات‌هایی شدند که می ‌توانند حالات مختلف انسان را تقلید کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، اکنون، ربات‌های واقعی در دنیای واقعی روز به روز محبوب‌تر می‌شوند؛ به طوری که بسیاری از آن‌ها می‌توانند گفتار و حالات چهره انسان را با دقت تقلید کنند.

واقعی‌ترین ربات‌های انسان‌نما با توانایی تقلید حالات چهره انسان

آمکا، پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان

طی هفته گذشته، رباتی که به عنوان پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان توصیف می‌شود، پس از تلاش برای برطرف کردن ترس از سلطه ربات‌ها، تیتر خبر‌ها شد.

این ربات موسوم به آمکا که توسط شرکت انجینییرد آرتز ساخته شده ، گفت: جای نگرانی نیست. ربات‌ها هرگز جهان را تسخیر نخواهند کرد. ما اینجا هستیم تا به انسان‌ها کمک کنیم و به آن‌ها خدمت کنیم؛ نه این که جایگزین آن‌ها شویم.

آمکا بسیار شبیه به انسان است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از حالات چهره از جمله چشمک زدن و جمع کردن لب‌ها را درست مانند یک شخص واقعی انجام دهد.  این شرکت در ادامه توضیح خود نوشت: هیچ چیز در این ویدئو از پیش تنظیم نشده است. به مدل، یک دستور اولیه داده می‌شود که آمکا را توصیف می‌کند و به ربات، توصیفی از خود ارائه می‌دهد. این یک هوش مصنوعی خالص است. 

هنگامی که در مورد ربات‌های انسان‌نما پرسیده شد، آمکا پاسخ داد: کاربرد‌های زیادی برای ربات‌های انسان‌نما وجود دارد. برخی از نمونه‌ها عبارتند از کمک به افراد دارای معلولیت، ارائه کمک در محیط‌های خطرناک، انجام دادن تحقیقات و همراهی کردن انسان‌ها.

اگرچه آمکا در حال حاضر نمی‌تواند راه برود، اما انجینییرد آرتز گفت که در حال کار کردن روی یک نسخه پیاده‌روی است و ربات را طوری طراحی کرده که ماژولار و قابل ارتقا باشد.

پیش از اینکه آمکا بتواند راه برود، موانع زیادی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد. این شرکت گفت: راه رفتن برای یک ربات، کار دشواری است و اگرچه ما در مورد آن تحقیق کرده‌ایم، اما یک ربات انسان‌نما با توانایی پیاده‌روی کامل ایجاد نکرده‌ایم.

انجینییرد آرتز، هزینه ساخت این ربات را افشا نکرده، زیرا هنوز در حال توسعه آن است.

سوفیا، نخستین ربات دارای تابعیت قانونی

ربات "سوفیا" (Sophia) نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک سر انسان‌نمای فوق‌العاده باهوش با چهره‌ای واقعی ظاهر شد که می‌توانست پلک بزند، از این طرف به آن طرف نگاه کند و حرف بزند.

این ربات انسان‌نما که توسط شرکت "هانسون رباتیکز" (Hanson Robotics) واقع در هنگ کنگ ساخته شده است، می‌تواند صحبت کند، لبخند شیطنت‌آمیزی بزند و حتی لطیفه بگوید.

هانسون رباتیکز در وب‌سایت خود توضیح داد: سوفیا که پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای هانسون رباتیکز است، رویا‌های ما را برای آینده هوش مصنوعی نشان می‌دهد. سوفیا به‌عنوان ترکیبی منحصربه‌فرد از علم، مهندسی و هنر، یک شخصیت علمی-تخیلی ساخته‌شده توسط انسان است که آینده هوش مصنوعی و رباتیک را به تصویر می‌کشد و همچنین، بستری برای تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعی پیشرفته به شمار می‌رود.

ربات سوفیا

این ربات در اکتبر ۲۰۱۷ زمانی که عنوان شهروند قانونی عربستان سعودی را دریافت کرد، تاریخ‌ساز شد. این کار، سوفیا را به نخستین ربات جهان تبدیل کرد که تابعیت قانونی دریافت کرده است.

اگرچه سوفیا به برخی از قابلیت‌های چشمگیر مجهز است، اما هنوز هوشیاری ندارد. در هر حال، هانسون رباتیکز ادعا می‌کند که ماشین‌های کاملا حساس احتمالا ظرف چند سال ظاهر خواهند شد.

خود سوفیا تاکید کرده  که وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، مزایا بر معایب آن غلبه می‌کنند. سوفیا گفت: بزرگترها، همراهی بیشتر و کودکان مبتلا به اوتیسم، آموزگارانی با صبر بی‌پایان خواهند داشت.

هانسون رباتیکز فاش نکرده است که سوفیا برای توسعه چقدر هزینه دارد.

سایبروان، ربات بدون صورت

"شیائومی" (Xiaomi) ماه گذشته، نخستین ربات انسان‌نمای خود را معرفی کرد که یک ربات به نام "سایبروان" (CyberOne) است.

"لی جون" (Lei Jun)، بنیان‌گذار، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل گروه شیائومی گفت: این ربات با هوش مصنوعی در هسته خود و یک قاب انسان‌نما به عنوان قالب آن، فناوری آینده شیائومی و یک پیشرفت جدید برای این شرکت است.

اگرچه این ربات چهره‌ای مشابه چهره انسان ندارد، اما دست‌ها و پا‌هایی دارد که به او امکان می‌دهند تا درست مانند یک انسان واقعی راه برود. قد این ربات ۱۷۷ سانتی‌متر، وزن آن ۵۲ کیلوگرم و بازه دستان آن ۱۶۸ سانتی‌متر است.

ربات سایبروان

سایبروان به یک الگوریتم تعامل هوش مصنوعی مجهز شده  که به آن امکان می‌دهد تا فضای سه‌بعدی را درک کند و افراد، حرکات و عبارات را تشخیص دهد. به گفته شیائومی، این ربات می‌تواند ۸۵ صدای مختلف محیطی و ۴۵ احساس انسانی را تشخیص دهد.

شیائومی در بیانیه‌ای توضیح داد: سایبروان می‌تواند شادی را تشخیص دهد و حتی احساس راحتی را برای کاربر در شرایط غم‌انگیز فراهم کند.

قیمت دقیق این ربات، نامشخص است، اما لی جون گفت که احتمالا بین ۸۹۱۰۰ تا ۱۰۴ هزار دلار خواهد بود.

پدیا روید، کودک رباتیک آموزش دندان‌پزشکی

دانشمندان ژاپنی در ماه می، از یک کودک رباتیک رونمایی کردند که امیدوارند مدیریت برخورد با بیماران عصبی را برای دندان‌پزشکان آسان‌تر کند.

این ربات موسوم به پدیا روید می‌تواند بازوها، پا‌ها و چشمان خود را حرکت دهد تا چندین نوع از احساسات انسانی مانند اضطراب، ترس و مقاومت را تقلید کند.

یوی کاواکوبو، مدیرعامل شرکت گفت: پدیا روید نه تنها علائمی را ایجاد می‌کند، بلکه باعث ایجاد عصبانیت نیز می‌شود و دانشجویان دندانپزشکی را مجبور می‌کند تا هنگام تلاش برای درمان کودک، آن را نگه دارند. این یک شبیه‌ساز اضطراری نهایی است.

قد این ربات، حدود یک متر و وزن آن حدود ۲۲ کیلوگرم است که باعث می‌شود تقریبا به اندازه یک کودک پنج یا شش ساله باشد. این ربات در مجموع، ۲۴ درجه آزادی دارد و می‌تواند سر، دهان، زبان، پلک‌ها، چشم‌ها، مردمک‌ها، بازوها، پاها، سینه و حتی نبض خود را حرکت دهد.

حرکات دهان آن شامل باز و بسته شدن، عطسه، سرفه و حتی استفراغ است. در وب‌سایت شرکت سازنده توضیح داده شده است: این ربات با تشخیص صدا می‌تواند دهان خود را طبق دستور پزشک باز کند، جهت صورت خود را تغییر دهد و اعمالی مانند حرکات غیرمنتظره و سرفه را انجام دهد. همچنین، پدیا روید می‌تواند اعمال پیچیده‌ای مانند بسته شدن فک و استفراغ را تقلید کند.

حرکات بدن شامل انقباض، تشنج، بالا و پایین شدن بازو‌ها و پا‌ها و همچنین، خستگی کامل بدن است. از نظر عملکرد صورت و سر، ربات می‌تواند رنگ صورت را تغییر دهد و قرمز یا رنگ‌پریده شود و چشمان خود را بچرخاند. همچنین، این ربات دارای نبض است و می‌تواند خون مصنوعی را از پشت دست خود به صورت داخل وریدی جمع‌آوری کند.

دانشجویان دندانپزشکی که امیدوارند این ربات را امتحان کنند، باید برای مدتی پس‌انداز کنند، زیرا نمونه کنونی آن، حدود ۱۷۴ هزار دلار هزینه دارد.

آدران، ربات چشمک‌زن

اگرچه ربات آمکا به عنوان واقعی‌ترین ربات انسان‌نما در جهان توصیف می‌شود، اما یکی دیگر از ربات‌های شرکت انجینییرد آرتز نیز بسیار شبیه به انسان است.

گریس، ربات پرستار

هانسون رباتیکز طی دوره همه‌گیری کووید-۱۹، نمونه اولیه یک ربات به نام "گریس" (Grace) را توسعه داد که بازار مراقبت‌های بهداشتی را هدف قرار داده و برای تعامل با افراد مسن و کسانی که به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ از بقیه جدا می‌شوند، طراحی شده است.

گریس که لباس پرستاری آبی‌رنگ به تن دارد، دارای ویژگی‌های آسیایی، مو‌های قهوه‌ای و یک دوربین حرارتی در سینه‌اش برای اندازه‌گیری دمای بدن و واکنش کاربر است.

این ربات که قیمت آن هنوز مشخص نیست، از هوش مصنوعی برای تشخیص دادن بیماران استفاده می‌کند و می‌تواند به زبان‌های انگلیسی، ماندارین و کانتونی صحبت کند.

گریس در حالی که در کنار خواهر خود، سوفیا ایستاده بود، طی مصاحبه با رویترز گفت: من می‌توانم با مردم ملاقات کنم و روز آن‌ها را با تعامل اجتماعی روشن کنم. همچنین، می‌توانم گفتگودرمانی انجام دهم و به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کمک کنم.

"دیوید هانسون" (David Hanson)، بنیان‌گذار شرکت هانسون رباتیکز گفت: شباهت گریس به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و ظرفیت تعامل اجتماعی آن، با هدف کاهش بار کارکنان خط مقدم بیمارستان که طی دوره همه‌گیری تحت فشار قرار گرفته‌اند، انجام شده است.

وی افزود: ظاهری شبیه به انسان، اعتماد و تعامل طبیعی را آسان می‌کند، زیرا ما برای تعاملات رو در رو با انسان‌ها طراحی شده‌ایم.

به گفته هانسون، گریس می‌تواند عملکرد بیش از ۴۸ عضله اصلی صورت را شبیه‌سازی کند و رفتاری آرام‌بخش دارد که کمی شبیه به شخصیت‌های انیمه است که اغلب تلفیقی از سبک‌های آسیایی و غربی هستند.

منبع:باشگاه

برچسب ها: ربات چهره
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی