کد خبر: ۳۰۸۶۱
|
۰۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰
تحلیل گزارش شاخص نوآوری ۲۰۲۲؛

کند شدن سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه کشورها در سال ۲۰۲۲

سرپرست تیم ملی اختراعات و نوآوری ایران با اشاره به وضعیت کشورهای آسیایی در آخرین گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲ از سوی سازمان مالکیت فکری جهان گفت: علیرغم شکوفایی اخیر در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز، نشانه‌هایی از کند شدن رشد سرمایه‌گذاری در این حوزه را نشان می‌دهد.

به گزارش«نبض فناوری» امیرعباس محمدی کوشکی با بیان اینکه شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲ از سوی سازمان مالکیت فکری جهان منتشر شده است، گفت: بر اساس گزارش این سازمان، ایران رتبه ۵۳ جهان را در نوآوری دارد و کشورهای سوئیس، ایالات متحده و سوئد در رتبه بندی جهانی نوآوری پیشتاز هستند.

کند شدن سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه کشورها در سال ۲۰۲۲

وی اظهار کرد: همچنین کشور چین به ۱۰ کشور برتر این رتبه‌بندی نزدیک شده و کشورهای هند و ترکیه به سرعت در حوزه نوآوری در حال ارتقا هستند.

محمدی با تاکید بر اینکه بر اساس این گزارش، سوئیس، ایالات متحده، سوئد، بریتانیا و هلند با توجه به شاخص جهانی نوآوری جهانی (GII) ۲۰۲۲ WIPO، نوآورترین اقتصادهای جهان به شمار می‌روند، اظهار کرد: علاوه بر اینها، عملکرد قوی کشورهایی چون هند و ترکیه موجب شده که در سال جاری میلادی در جایگاه ۴۰ کشور برتر دنیا در حوزه نوآوری واقع شوند.

سرپرست تیم ملی اختراعات و نوآوری ایران تاکید کرد: این گزارش نشان می‌دهد که تحقیق و توسعه (R&D) و سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که فعالیت‌های نوآورانه در سراسر جهان را هدایت می‌کنند، در سال ۲۰۲۱ با وجود همه‌گیری کووید-۱۹ به رونق خود ادامه داده است و علیرغم شکوفایی اخیر در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز، نشانه‌هایی از کند شدن رشد سرمایه‌گذاری در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت ایران در این گزارش، با بیان اینکه ایران در آسیای جنوبی و مرکزی با رتبه ۵۳ جایگاه دوم را دارد، یادآور شد: هند در این منطقه با رتبه ۴۰ جایگاه اول را از آن خود کرد و در شمال افریقا و غرب آسیا، رژیم اشغالگر قدس با رتبه جهانی ۱۶ در جایگاه اول و امارات با رتبه ۳۱ جایگاه دوم و ترکیه با رتبه ۳۷ جایگاه سوم را دارد. رژیم اشغالگر قدس با پذیرش نخبگان و انتقال تکنولوژی و خرید آن از کشورهای دیگر بیشتر با مهندسی معکوس و نخبگان مهاجرتی، توانسته در این جایگاه قرار گیرید؛ در صورتی که این رژیم در زمینه نخبگان بومی به شدت ضعف دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی