کد خبر: ۳۰۹۱۹
|
۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۰

مسیر شکوفایی با نوآوری؛ صنعت خودرو را استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیان‌ها متحول می‌کند

صنعت خودروسازی کشور برای توسعه و پیشرفت نیازمند بهره‌گیری از نوآوری و فناوری‌های به‌روز دنیا است که این امر به‌واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود.

به گزارش «نبض فناوری»، برای توسعه یک محصول، این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند نوآوری را به خطوط تولید وارد کنند. ورود دانش‌بنیان‌ها به هر حوزه می‌تواند تحول را در آن بخش رقم بزند، در صنعت خودرو برای پیشرفت باید از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

استفاده از محصولات با کیفیت مناسب، دارای فناوری به‌روز و قیمت تمام شده پایین، موضوعی مهم در همه بنگاه‌های تولیدی و محصولات صنعتی به‌ویژه صنایع خودروسازی کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود.

حرکت سریع صنعت خودرو جهان و استفاده از فناوری‌های به‌روز و نوآوری در ساخت خودروهای الکتریکی و خودران، نشان می‌دهد که صنایع خودروسازی ایران نیز باید برای رسیدن به سطح صنعت خودروسازی جهان، فناوری و نوآوری را پایه اصلی تولیدات خود قرار دهد.

برگزاری جلسات مستمر از سوی خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه نیازها می‌تواند نه‌تنها در ارتقای تولید و کیفیت خودرو مؤثر باشد بلکه صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته باشد. با حمایت مالی و ایجاد بستر لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیانی می‌توان صنعت خودرو را دچار تحول کرد.

تولید محصولات ایران‌ساخت

شرکت‌های دانش‌بنیان توان تولید قطعات و تجهیزاتی را دارند که پیش‌تر از کشورهای دیگر وارد می‌شده و دانش فنی آن در کشور نبوده، به‌عنوان‌مثال ساخت موتور هیبریدی یکی از نیازهای صنعت خودرو محسوب می‌شود که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند این نیاز را برطرف سازند.

ساخت چسب دور شیشه خودرو محصولی است که معمولا از اروپا وارد می‌شود، با تولید آن می‌توان از خروج ارز جلوگیری کرد و حتی بعد از تأمین نیاز داخلی به‌سوی صادرات گام برداشت. این امر تنها با حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن می‌شود.

فرصتی برای ارتقای صنعت خودروسازی

اعتماد به این شرکت‌ها، مسیری است که قطعاً یک‌روزه حاصل نمی‌شود بلکه در یک مسیر و همکاری دوسویه، صورت خواهد پذیرفت. ازاین‌رو خودروسازان برای واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به شرکت‌های دانش‌بنیان باید اقداماتی را انجام دهند.

اکنون با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان زمینه برای توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است. اگر قرار است تولید در کشور اتفاق بیفتد و این تولید به لحاظ کیفی و کمی پشتیبانی علمی بشود، رویکرد دانش‌بنیانی برای ایجاد نوآوری از الزامات است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی