کد خبر: ۳۱۴۶۴
|
۰۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

انتقاد از سیاست‌های جدید اپل و اپ استور

شرکت اپل با سیاست درآمدزایی جدیدش قصد دارد از هزینه‌های مربوط به تبلیغات در اینستاگرام نیز کارمزد دریافت کند.

به گزارش«نبض فناوری» شرکت اپل تا به این حال مکرراً گفته بود تا محتوای دیجیتال فروخته شده در برنامه‌ها باید از طریق خریدهای درون برنامه‌ای آن‌ها فروخته شود و شرکت Meta در برابر این قانون انتقادهایی را بر اپل وارد کرده است.

سیاست‌های جدید اپ استور

پیتر عجمیان (Peter Ajemian)، سخنگوی اپل نیز در بیانیه خود قانون جدید را تصریح کرده و اظهار داشت که اپ استور از مدت‌ها قبل از فروش کالاها و خدمات دیجیتال نیز سهم دریافت می‌کرده است. عجمیان همچنین اظهار داشت: «از سال‌ها قبل، دستورالعمل‌های اپ استور مشخص کرده که فروش کالاها و خدمات دیجیتال در یک برنامه باید از خرید درون برنامه‌ای استفاده کنید. بوستینگ [Boosting] که به یک فرد یا سازمان اجازه می‌دهد تا برای افزایش دسترسی به پست یا پروفایل خود هزینه‌ای پرداخت کند، یک سرویس دیجیتالی است، بنابراین استفاده از خرید درون برنامه‌ای برای آن لازم است. این موضوع همیشه وجود داشته و نمونه‌های زیادی وجود دارد که این کار را با موفقیت انجام می‌دهند.»

بنابراین سیاست‌های اپ استور بصورت نامحسوس توسط شرکت اپل تغییراتی پیدا کرده است. در همین راستا  برنامه‌هایی مانند اینستاگرام و فیسبوک که برای پست‌ها و برخی محتوای تبلیغاتی خود دارای گزینه‌های پرداخت هستند، 30 درصد کارمزد برای خریدهای درون برنامه‌ای به اپل پرداخت می‌کنند.

«تام چانیک»، سخنگوی شرکت متا که از این سیاست جدید اپل راضی نیست بیانیه زیر را برای یکی از وب‌سایت‌های حارجی ارسال کرده است و  مدعی هستند شرکت اپل با سیاست‌های خود علاوه بر تقویت تجارت خود، باعث تضعیف شرکت‌های دیگر می‌شود: «اپل همچنان به توسعه سیاست‌هایش برای رشد کسب‌و‌کار خود ادامه می‌دهد و در عین حال دیگران را در اقتصاد دیجیتال ضعیف‌تر می‌کند. اپل قبلا گفته بود که از درآمد تبلیغات توسعه‌دهندگان سهمی دریافت نمی‌کند و اکنون ظاهرا نظر خود را تغییر داده است. ما همچنان به ارائه راه‌های ساده‌ای به کسب‌و‌کارهای کوچک برای اجرای تبلیغات و رشد تجارت خودشان در برنامه‌هایمان متعهد هستیم.»

پرداخت هزینه برای افزایش بازدید و تبلیغ پست‌ها نه تنها در برنامه‌های متا بلکه در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و تیک‌تاک یک ویژگی رایج محسوب می‌شود. تفاوت پلتفرم‌های متا در حال حاضر این است که آن‌ها برخلاف توییتر، تیک‌تاک و دیگران از سیستم خرید درون برنامه‌ای اپل استفاده نمی‌کنند.

در نهایت، مشخص نیست که اپل چرا دستورالعمل‌های اپ استور خود را به‌روزرسانی کرده است. اما اگر ا‌پل تلاش داشته باشد تا موضع محکم‌تری در برابر فیسبوک و اینستاگرام بگیرد، ممکن است شرکت متا هزینه بوستینگ در پلتفرم‌های خود را برای کاربران و کسب‌و‌کارها افزایش دهد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی