کد خبر: ۳۱۸۶۴
|
۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

محققان: مراقب برخی ماهی‌ها باشید

محققان می‌گویند برخی از ماهی‌ها ترکیب مضر جیوه را در خودشان دارند که مصرف آنها می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

به گزارش«نبض فناوری»به نقل از اکسپرس، ماهی بدون شک یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی سالم است، اما این غذا می تواند حاوی رگه هایی از نوروتوکسین مضر به نام جیوه نیز باشد. البته همه ماهی ها این ترکیب مضر را ندارند، اما به گفته یک متخصص چشم، مصرف بیش از حد برخی ماهی ها می تواند برای چشم مضر باشد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، جیوه ای که به طور طبیعی در آب وجود دارد و یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی در نظر گرفته می شود، می تواند منجر به مشکلات زیادی برای سلامتی شود که ریه ها، کلیه ها، پوست و حتی چشم ها را هدف قرار می دهد.

به گفته دکتر رابعه بورکیزا، مشاور جراح چشم این موضوع که مصرف ماهی غنی از نوروتوکسین حتی می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود،‌نگران کننده است. او گفت: جیوه در مقادیر زیاد می تواند باعث نوروپاتی بینایی شود که در ابتدا با اختلال در دید ظاهر می شودو به دنبال آن بینایی محیطی و سپس در نهایت دید مرکزی از بین می رود. جیوه در ماهی های خاصی که معمولاً در آب های آلوده صید می شوند، وجود دارد.

تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی ساینس مانیتور نیز درباره اثرات سمی جیوه بر بینایی هشدار می دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که قرار گرفتن در معرض جیوه ممکن است منجر به از دست دادن بینایی محیطی و به دنبال آن از دست دادن دید مرکزی شدیدتر شود.

محققان در این مطالعه، 31 کارگر کارخانه باتری را که به طور منظم در معرض نوروتوکسین قرار داشتند و 15 کارمند غیر کارخانه را برای مقایسه مورد بررسی قرار دادند. نمونه های خون این افراد نشان دهنده سطح جیوه در بدن آنها بود. از بی خوابی گرفته تا خستگی، جیوه مشکلات سلامتی مختلفی را در شرکت کنندگان به جا گذاشته بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض جیوه، اثرات سمی بر پشت چشم و همچنین فیبرهای عصبی عصب بینایی دارد. به گفته این متخصص چشم، خبر خوب این است که همه ماهی ها دارای عنصر مضر بالایی نیستند.

دکتر بورکیزا گفت: خطر از دست دادن بینایی به مقدار و نوع ماهی که هر فرد می خورد، بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی، ماهی‌های بزرگ‌تر و با عمر طولانی‌تر و همچنین ماهی‌هایی که برای زنده ماندن ماهی‌های دیگر را می‌خورند، دارای بیشترین جیوه هستند.

شمشیرماهی، کوسه ماهی، شاه ماهی خالدار و ماهی تن تازه برخی از گونه هایی هستند که به احتمال زیاد دارای سطوح بالاتر جیوه هستند. ارزیابی اینکه چقدر از این نوع ماهی ها باید مصرف شود تا سمی باشند، دشوار است، اما اگر این ماهی ها را هر روز یا حداقل چندبار در هفته می خورید، بیشتر در معرض خطر قرار دارید. برخی از آب‌ها در سرتاسر جهان نسبت به آب‌های دیگر، مانند کارائیب، دارای سطوح بالاتر جیوه هستند.

بورکیزا گفت: اگر این ماهی ها را می خورید، باید بدانید از کجا آمده اند و مطمئن شوید که آنها را از یک منبع قابل اعتماد خریداری کرده اید.

با وجود این خطر، اما ماهی ها منبع خوبی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های مختلف هستند.

منبع: فارس

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی