کد خبر: ۳۲۰۶۳
|
۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

ضرر‌هایی که قابل جبران نیست|اختلال اینترنت مساوی با کسادی بازار کسب وکار‌ها

به گفته کارشناسان اگر فضای کنونی اینترنت و فیلترینگ در کشور ادامه پیدا کند، قطعا آسیب بیشتری به کسب وکار‌های اینترنتی وارد خواهد شد و به تبع آن، بسیاری از مشاغل و درآمد‌ها با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد.

مصطفی گودرزی

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی روز‌های اخیر محدودیت اینترنت و یا در برخی اوقات قطعی چند ساعته باعث کندی فعالیت کسب وکار‌های اینترنتی شده است، حتی برخی از آن‌ها نیز با تعطیلی و یا با تعدیل نیرو مواجه شدند. طبق گفته مسئولان حدود ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند. این در حالی است که درآمد ۹ میلیون نفر از این افراد به طور مستقیم به اینستاگرام بستگی دارد. در سال‌های اخیر، اینستاگرام بسیاری از هزینه‌های جانبی را از بین برده است که از جمله‌شان می‌توان به اجاره مغـازه و فروشـگاه، هزینه‌های اسـتهلاکی، سرمایه‌گذاری‌های اولیه و … اشاره کرد.

باید به این نکته کلیدی اذعان کرد و گفت که امروزه اینترنت دیگر ابزاری برای تبادل اطلاعات نیست؛ بلکه به وسیله‌ای تبدیل شده که به افراد امکان تولید محتوا، کسب درآمد، برقراری ارتباط با یکدیگر، دانش آموختن و امکان انجام بسیاری از کار‌های دیگر را می‌دهد؛ بنابراین محدودیت و قطع کردن اینترنت نه تنها منجر به بروز اختلال در شرکت‌های اینترنتی می‌شود، بلکه تمامی افرادی که از طریق پیام رسان‌های مختلف، سرویس‌های ایمیل، و دیگر خدمات با هم در ارتباط هستند هم به نوعی فلج شده و از کار می‌افتند.

لازم به ذکر است که اندازه‌گیری تاثیر محدودیت اینترنت قطعا امری بسیار دشوار بوده و اعلام رقمی دقیق که در بر گیرنده تمامی خسارات وارده باشد، تقریبا غیر ممکن است.

به گفته کارشناسان، کسب و کار‌های وابسته به اینترنت نیز جایگزینی جز بستر فضای مجازی ندارند و در ایام اختلال در حالی با کاهش درآمد مواجه می‌شوند که هزینه‌ها وجود دارند یا حتی به دلیل اخلال در سرویس دهی هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کنند؛ بنابراین اگر فضای کنونی اینترنت و فیلترینگ در کشور ادامه پیدا کند، قطعا به جامعه آسیب بیشتری وارد خواهد کرد و به تبع آن، خیلی از مشاغل و درآمد‌ها با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی