کد خبر: ۳۲۵۸۳
|
۰۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

چرا خانه‌های خلاق و نوآور در کشور شکل گرفت؟

یکی از مولفه‌ها ومحور‌هایی که امروزه به توسعه پایدار کمک می‌کند خانه‌های خلاق و نوآور یا به عبارتی پدیده اکوسیستم نواوری است که با حمایت از توسعه محصولات حوزه صنایع خلاق با رویکرد صادراتی و به تجاری‌سازی علوم انسانی می‌توان به توسعه پایدار کمک کرد.

مصطفی گودرزی

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مولفه‌ها ومحور‌هایی که امروزه به توسعه پایدار کمک می‌کند خانه‌های خلاق و نوآور یا به عبارتی پدیده اکوسیستم نواوری است که با ایجاد آن‌ها می‌توان بستر را برای اشتغالزایی و توسعه پایدار اقتصادی کمک کرد.‌

می‌توان تأکید کرد که خانه‌های خلاق به عنوان یک پروژه راهبردی و محوری برای توسعه پایدار در سطح هر منطقه تعریف و طراحی می‌شود و این توانایی را دارد که بتواند بر اساس داشته‌های فرهنگی و هنری، جمعیت بالایی را جذب خود نماید. بازارسازی برای تولیدات فرهنگی و هنری و ایجاد جاذبه منحصر به فرد برای جذب گردشگران از مزایای ایجاد خانه‌های خلاق است که در کنار ارتقا ارق ملی، پرورش امید و شادابی جامعه با پویایی و خلاقیت مداوم به تولید ثروت پایدار بپردازد.

از سوی دیگر خانه‌های خلاق به عنوان مکان‌هایی شناخته می‌شوند که فضایی برای کار، مشارکت و بهره وری را فراهم می‌کنند. آن‌ها فرصتی را ارائه می‌دهند که مشاغل خرد برای دسترسی به منابع مهمی همچون ابزار‌ها، خدمات تخصصی یا الهام گرفتن از یکدیگر برای کمک به توسعه پروژه‌ها و مشاغل مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند. خانه‌های خلاق رویکردی جمعی برای رویارویی با حیطه‌های نامشخص اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و فرآیند‌های خلاقیت و نوآوری را ارائه می‌دهند. همچنین خانه‌های خلاق به عنوان یک پل اصلی برای شبکه ‌ای از مردم عمل می‌کنند و به هر شکل و اندازه‌ای در می‌آیند. از آنجا که مدل‌های کسب و کار و سیستم‌های مالی، سیاسی در سراسر دنیا متنوع است، پس یک فرمول جادویی برای توسعه یک خانه خلاق وجود ندارد. با این وجود بسیاری از خانه‌های خلاق بسیاری از اصول، شیوه ها و اهداف مشترکی دارند، که باعث ایجاد ارتباطات موثر می‌شوند و فرصت‌هایی را برای جامعه خلاق توسعه می‌دهند.

براساس این گزارش هم اکنون بالای بیش از ۷۰ خانه خلاق و نواور و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور فعالیت می‌کنند.

وظایف خانه‌های خلاق و نوآوری شامل ارائه خدمات زیرساخت و استقرار، شبکه‌سازی فعالین حوزه مورد حمایت، ارائه آموزش‌های تخصصی و تجاری‌سازی، ارائه خدمات منتوری، ارائه سرمایه بذری، جذب منابع مالی، سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری، تسهیل رسوخ فناوری در صنایع خلاق و فرهنگی و سرریز صنایع خلاق و فرهنگی در شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، بومی و کم‌برخوردار، حلقه اتصال دانشگاه، صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌و‌کار‌های نوپا و کوچک صنایع خلاق و فرهنگی و...است.

در این زمینه "خانه‌های خلاق و نوآوری" به عنوان یکی از هسته‌های مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرح‌های خلاقانه، نوآورانه و تیم‌های آن‌ها برای ایجاد کسب‌و‌کار و تجاری‌سازی محصولاتشان است که برنامه آن توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح‌ریزی و به اجرا درآمده است.

براساس این گزارش باید گفت که بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان، خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاقی هستند که در تسهیل دسترس‌پذیری، ایجاد عدالت آموزشی و ارتقای نظام آموزش و یادگیری نقش راهبردی دارند. نقش شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همواره در جهت رشد فعالیت این واحد‌های خلاق اقدامات مثبتی صورت گرفته که نمونه بارز آن قانون جهش تولید دانش‌بنیان است.

لازم به ذکر است شناسایی طرح‌های خلاق و نوآورانه در حوزه‌های مختلف صنایع فرهنگی، شناسایی، جذب و حمایت از ایده‌های خلاق در زمینه اصلاح و بهبود روش ساخت و تولید، اشتغالزایی به‌همراه توسعه پایدار اقتصادی، حمایت از توسعه محصولات حوزه صنایع خلاق با رویکرد صادراتی و به تجاری‌سازی علوم انسانی از عمده اهداف اصلی شکل گیری خانه‌های خلاق و نوآوری است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی