کد خبر: ۳۲۶۱۲
|
۰۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۷

ایده‌های جدید بر پایه فناوری‌های نوین خلق شود

کارشناسان براین باورند که میزان خلق ایده‌ها و نوآوری‌ها در داخل هر کشور به میزان سطح دانش و فناوری‌ها همان کشور بستگی دارد. به منظور ایجاد یک طرح خلاقانه و نوین در داخل کشور باید محیط مناسب برای آزمایش و ارائه آن فراهم باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» هر محصولی یا شرکتی براینکه به محصول مورد نظر برسد باید مراحل مختلفی را طی کند که یکی از این مراحل ارزیابی است که بعدی از پروسه ارزیابی و نتیجه گیری استاندارد مختلف به آن داده می‌شود، بنابراین شرکت‌های دانش بنیان براینکه دانش بنیان شوند باید از مرحله ارزیابی و تشخیص صلاحیت عبور کنند و در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان تشکیل داده است.

براساس این گزارش برای دانش بنیان شدن، باید هم شرکت و هم محصول باید مراحل مختلف را طی کند. طبق قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان که هیئت وزیران آن را در سال ۹۱ تصویب کرده شرکت دانش بنیان «شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نو آوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان، به خصوص در تولید نرم افزار‌های مربوط، تشکیل می‌شود و بر اساس شاخص‌های مورد نظر این آیین نامه، به تایید کارگروه می‌رسد».

کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا است که به عنوان بازوی اجرایی دولت برای عملی کردن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کند. همین کارگروهِ که با ارزیابی‌هایش مشخص می‌کند که یک شرکت دانش بنیان است یا خیر.

کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید باید هم‌زمان حائز سه شرط زیر باشند:

سطح فناوری: کالا‌ها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی یا دانش فنی فرآیند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی:
الف- به‌سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.
ب- نیازمند تحقیق و توسعه قابل‌توجه، توسط گروه فنی خبره برای کسب آن باشد.
ج- منجر به ایجاد خواص یا کارکرد‌های پیچیده‌ای در محصول، شده باشد.
مرحله تولید: کالا‌های ارایه شده، باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (دارای قابلیت بررسی فنی) ساخته‌شده باشند، همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند.
تسلط بر دانش فنی: شرکت باید طراحی اساسی و قابل‌توجهی مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه بر اساس یک یا ترکیبی از روش‌های: ۱- طراحی داخلی، ۲- مهندسی معکوس، ۳- انتقال فناوری به همراه ایجاد تغییرات اساسی، حداقل دریکی از موارد زیر انجام داده باشد:
الف- طراحی زیرسیستم اصلی کالا و خدمت
ب- طراحی یکپارچه‌سازی کالا و خدمت
ج- طراحی فرآیند (یا تجهیزات) تولید کالا و خدمت، مشروط به پیچیده بودن این فرآیند (یا تجهیزات) تولید

همچنین شرکت‌های دانش بنیان براساس ایده‌های جدید در کشور‌ها شکل می‌گیرد تا از این طریق به توسعه و رونق تولید محصول باکیفیت منتج شود. اولین و مهم‌ترین ویژگی شرکت‌های دانش محور، داشتن طرح و ایده‌های جدید بر پایه دانش و فناوری‌های کشور است. در واقع میزان خلق ایده‌ها و نوآوری‌ها در داخل هر کشور به میزان سطح دانش و فناوری‌ها همان کشور بستگی دارد. به منظور ایجاد یک طرح خلاقانه و نوین در داخل کشور باید محیط مناسب برای آزمایش و ارائه آن فراهم باشد. در صورتی که طرح با سطح فناوری و زیر ساخت‌های کشور ایران مغایرت داشته باشد؛ حمایت از آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

پایداری دانش و نوآوری در برابر تحولات جهانی، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم شرکت‌های دانش محور است. موارد ذکر شده در سازمان WTO، باعث بالا رفتن عمر این شرکت‌ها می‌شود و نگرانی شرکت‌ها از از بابت تغییر دنیای سیستمی را برطرف خواهد کرد. در واقع از آنجایی که اساس این شرکت‌ها، دانش نوین می‌باشد؛ از این رو باید شرکت‌های دانش محور در مقابل تغییراتی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک در دنیای سیستمی رخ دهد؛ مقاومت کنند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی