کد خبر: ۳۲۶۷۷
|
۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

سلول‌های بنیادی چگونه به درمان بیماران قلبی کمک می‌کند

امروزه با ورود فناوری‌های نوین و استفاده از روش‌های جدید می‌توان به انواع بیماری‌ها کمک کرد، یکی از این بیماری‌ها؛ بیماری قلبی است که به وسیله سلول‌های بینادی می‌توان بافت‌های آسیب دیده قلب را بازسازی و درمان کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر یکی از عوامل مرگ و میر در جهان بیماری‌های قلبی و عروقی است به طوری که سالیانه میلیون‌ها نفر به خاطر همین بیماری جان خود را از دست می‌دهند. ناگفته نماند که امروزه با ورود فناوری و دانش‌های نوین و روش‌های جدید می‌توان این بیماری را درمان کرد. یکی از این روش‌ها سلول‌های بنیادی است، آن‌ها توانایی تبدیل شدن به انواع مختلف سلول‌های قلبی را دارند و می‌تواند به طور بالقوه ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده قلب را انجام دهد.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ محققان از سلول‌های بنیادی به دو روش مهم برای بهبود سلامت قلب استفاده می‌کنند. در مرحله اول، آن‌ها سلول‌های بنیادی را به ماهیچه قلب در ظرف تبدیل می‌کنند. اگر بیماران دلایل ژنتیکی بیماری قلبی داشته باشند، عضله قلب مشتق از سلول‌های بنیادی آن‌ها نیز دچار این بیماری خواهد شد و از این عضله قلب می‌توان برای کشف دارو‌های جدید استفاده کرد. در مرحله دوم، سلول‌های بنیادی روش‌های جایگزینی بافت آسیب دیده قلب را ارائه می‌دهند. محققان با استفاده از سلول درمانی، امیدوارند بافت قلب را که در اثر نارسایی احتقانی قلب و حملات قلبی آسیب دیده، ترمیم یا جایگزین کنند. بر خلاف درمان‌های ذکر شده در بالا، سلول درمانی می‌تواند به جای یک درمان متمرکز بر علائم، یک درمان پایدار را برای کمبود‌های قلبی فراهم کند.

لازم به ذکر است که سلول‌های بنیادی ابتدایی‌ترین سلول‌های سازنده بدن بوده که در دوره رشد جنینی پرورش می‌یابد و سلول‌های بالغ و خاصی می‌شود که مسئول ساخت انواع بافت‌های بدن، در واقع منشا کامل اعضای بافت‌های بدن از جمله سلول‌های قلب، سلول‌های عصبی، گلبول‌های قرمز، دستگاه ایمنی و پوست است.

سلول‌های بنیادی احتمالا سلول‌های باقی مانده قلب را تقویت و به عنوان چراغ راهنمای تولید و رشد عمل کرده و نهایتا نقش ما را برای تولد عروق خونی جدید ایفا می‌کند. به قول پژوهشگران سلول‌های بنیادی قلب، احتمالا هزار کار دیگر هم از آنان بر می‌آید.

براساس این گزارش اکنون محققان اولین نوع پچ سلول‌های بنیادی را برای ترمیم ناهنجاری‌های دریچه رگ خونی بزرگ که جریان خون از قلب به ریه‌ها را کنترل می‌کند و برای ترمیم سوراخ‌های بین دو محفظه پمپاژ اصلی قلب ایجاد کرده‌اند. پلاستر‌های سلول‌های بنیادی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ناحیه‌ای از قلب کودک که نیاز به ترمیم در حین جراحی دارد، دوخته شوند. سپس سلول‌های بنیادی می‌توانند ترمیم بافت قلب را بدون رد شدن توسط بدن کودک تقویت کنند. این تکه‌ها پتانسیل سازگاری و رشد با قلب کودک را با افزایش سن دارند و نیاز به جراحی‌های تکراری قلب و روز‌های زیادی را که پس از هر جراحی در بیمارستان بهبود می‌یابند، از بین می‌برند؛ بنابراین این روش می‌تواند راه حلی ارائه دهد که قلب آن‌ها یک بار و برای همیشه در یک عمل بهبود می‌یابد و مانع از رویارویی افراد با جراحی‌های مکرر در آینده می‌شود و زندگی شادتر و سالم‌تر را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

بالاخره متخصصان قلب در مسیری نو پا گذاشتند تا از طریق بدعت‌هایی به یاری علم و فناوری‌های روز به نیاز بیماران قلبی پاسخ دهند. تقویت عضله بیمار و در حال احتضار قلب با سلول‌های بنیادی که می‌تواند به سلول‌های قلب تبدیل شود، امیدی است که با توجه به پیشرفت‌های روز افزون فناوری در آینده‌ای نه چندان دور، درمان این بیماری را نوید دهد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی