کد خبر: ۳۲۷۰۷
|
۰۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

آیا هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال را دگرگون می‌کند؟

کارشناسان براین باورند که پیشرفت فناوری هوش مصنوعی متناسب با نیاز‌ها کسب‌وکار‌های جامعه و استقبال آن از سوی فعالان اقتصادی برای پیشبرد اهداف خود می‌تواند فناوری اقتصاد دیجیتال را در فضای کسب‌وکار رونق دهد.

 

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ظهور فناوری و توسعه آن امروزه برکسی پوشیده نیست و مدام فناوری‌های جدیدی در جهان نمود پیدا می‌کند و با ورود خود به عرصه فناوری تحولات بی‌نظیری را در بخش‌های کلیدی ایجاد می‌کند. فناوری‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی، مانند هوش‌مصنوعی به‌عنوان بهترین گزینه به منظور جلو افتادن در عرصه رقابت در دنیای دیجیتال شناخته شده و از محبوبیت زیادی برخوردارند.

سرعت حرکت روبه جلو و پیشرفت اقتصاد دیجیتال به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها کند شود. کارشناسان و تحلیلگران بازار کسب‌وکار، صنعت هوش مصنوعی را بسیار امیدوارکننده ارزیابی کرده و حتی به کسب‌وکار‌های زیادی توصیه می‌کنند که مشاغل مربوط به این فناوری را انتخاب کنند. به طور حتم پیشرفت فناوری هوش مصنوعی متناسب با نیاز‌های کسب‌وکار از یک طرف و استقبال از این فناوری از سوی فعالان اقتصادی برای پیشبرد اهداف خود از طرف دیگر، بدون شک فناوری «اقتصاد دیجیتال» را به نحوی در فضای کسب‌وکار رونق خواهد داد که اقتصاد یک کشور از پرتو آن، سرعت بیشتری خواهد گرفت.

براساس این گزارش محمد شهرام معین رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری در یکی از نشست‌های تخصصی به ترسیم چشم انداز توسعه هوش مصنوعی در ایران در نقشه راه آن اشاره کرده و معتقد است که جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۱۰ با بهره‌گیری از قابلیت‌های اخلاق‌مدار هوش مصنوعی، با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و متخصصان کارآمد و خلاق، در بین ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی قرار گرفته و موفق به افزایش رشد اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی خواهد شد. در این چشم انداز مولفه‌های اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

همچنین علی عبدالهی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک معتقد است هوش مصنوعی فرصت است برای کمک به توسعه کاربرد‌های علوم رفتاری و شناختی در اقتصاد کشور در قالب شکل گیری شتاب دهنده‌ها و استارت آپ‌های جدید؛ همچنین هوش مصنوعی فرصتی را ایجاد می‌کند تا بتوان پیش بینی بهتری از رفتار افراد جامعه در تحولات پیش روی داشت به ویژه در حوزه‌هایی که با رفتار‌های سوداگرایانه مواجه است.

در کنار موارد فوق کارشناسان به مسائل سرمایه گذاری در این عرصه پرداخته و معتقدند که سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی در جهان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است که از جمله دلایل این رشد جهش گونه درک قابلیت‌ها و معرفی کاربرد‌های جدی برای آن و همچنین فرصتی بوده است که در دوران پاندمی برای استفاده موثرتر از این فناوری فراهم شده است. از سوی دیگر هوش مصنوعی یکی از عناصر زیرساختی در متاورس است و با توجه به کاربرد‌های مختلف متاورس در ابعاد مختلف زندگی و از جمله کسب و کار، پیشرفت متاورس می‌تواند اثر قابل توجهی بر رشد اقتصاد دیجیتال داشته باشد.

کارشناسان کسب‌وکار بر این باورند که اقتصاد دیجیتال در ابتدای راه است. آن‌ها معتقدند که برای رقابت در سال‌های آینده، سازمان‌ها به رهبران و کارکنانی نیاز دارند که قادر به نوآوری در این خصوص باشند و همچنین از فناوری‌های نوظهور امروزی مانند اینترنت اشیاء و پاسخگویی بیشتر و کارآمدتر و مؤثرتر برای ارتباط بهتر با مشتریان استفاده کنند. علاوه بر این، سازمان‌ها باید برای کشف بهترین روش برای توسعه یا استفاده از فناوری‌های نوظهور با پیشروی اقتصاد دیجیتال آمادگی خود را اعلام کنند و این مسائل، بی‌شک آینده اقتصاد دیجیتال را روشن‌تر خواهد کرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی