کد خبر: ۳۲۷۷۳
|
۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

خسارت‌هایی که قابل جبران نیست

هم اکنون کسب وکار‌های اینترنتی به دلیل فیلترینگ و مسدود کردن بخشی از شبکه‌های اجتماعی و الزام کردن آن‌ها به استفاده از پلتفرم‌های داخلی همچنان با مشکل مواجه هستند؛ چرا که موضوع حذف یا مسدودسازی پلتفرم داخلی و خارجی نیست بلکه به سرعت اینترنت بستگی دارد که به هیچ وجه از سوی مسئولان مورد پذیرش نبوده و مدام معتقدند سرعت اینترنت مشکلی ندارد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه یکی از مباحثی که بیشتر مورد انتقاد و بحث قرار گرفته بحث کندی سرعت اینترنت و کاهش خدمات به کاربران است. متاسفانه بیش از چندین ماه است که فعالان عرصه کسب وکار‌های اینترنتی با چالش‌هایی مواجه هستند با وجود اینکه مسئولان مدام دم از حمایت از آن‌ها می‌زند، اما تا به امروز دستاورد شاخصی را در این بخش شاهد نبودیم.

براساس این گزارش هم اکنون کسب وکار‌های فضای مجازی به دلیل فیلترینگ و مسدود کردن بخشی از شبکه‌های اجتماعی و الزام کردن آن‌ها به استفاده از پلتفرم‌های داخلی همچنان با مشکل مواجه هستند؛ چرا که موضوع حذف یا مسدودسازی پلتفرم داخلی و خارجی نیست بلکه به سرعت اینترنت بستگی دارد که به هیچ وجه از سوی مسئولان مورد پذیرش نبوده و مدام معتقدند سرعت اینترنت مشکلی ندارد. بلکه به دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها بوده است در حالیکه این استدلال در کل درست نبود بلکه موضوعات دیگری به این امر مهم وابسته است.

براساس این گزارش حتی اپراتور‌هایی که ارائه خدمات می‌دهند انتقاد‌هایی به عملکرد دولت و مسئولان مرتبط وارد می‌کنند؛ چرا که در طی این مدت، بار‌ها به مشکلات و ضرر‌های ناشی از محدودیت دسترسی به اینترنت برای کسب و کار‌های مجازی اشاره کرده‌اند و اخیرا اپراتور‌های تلفن همراه و اینترنت نیز اعلام کردند در این مدت خسارت دیده‌اند و حتی طبق برخی برآورد‌ها خطر ورشکستگی برخی از آن‌ها را تهدید می‌کند.

در حال حاضر، تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این است که با بسترسازی برای ارائه سرویس‌های جدید و توسعه پلتفرم‌های داخلی، ضمن افزایش رضایتمندی کاربران، موجب افزایش درآمد اپراتور‌های ارتباطی و تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات شود.

اما عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با تایید کاهش ترافیک بین‌الملل اپراتور‌ها به خاطر محدود شدن اینستاگرام و واتساپ گفت که درآمد اپراتور‌ها فقط از ترافیک بین‌الملل نیست و آن‌ها صوت دارند، خدمات ارزش افزوده دارند و همچنین ترافیک داخل. مجموع ترافیک داخل و خارج کشور در این ایام نسبت به قبل بیشتر هم شده و تولید و مصرف ترافیک در داخل کشور افزایش پیدا کرده و این هم برای اپراتور درآمد است. درست است که تعرفه‌اش کمتر است و نیم‌بهاست، ولی برای اپراتور درآمد دارد.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا دولت در این زمینه عکس العملی نشان نمی‌دهد در حالیکه در جلسات و سخنرانی‌ها مدام از حمایت از اپراتور‌های و کسب وکار‌های اینترنتی دارند و این مهم با این روند در تناقض است که بایستی در این زمینه تدابیری اندیشیده شود در غیراینصورت در کشور شاهد افزایش کوچ فعالان در این عرصه خواهیم بود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی