کد خبر: ۳۲۹۷۱
|
۲۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

فعالیت ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری| صادرات محصول به ۱۷ کشور

طبق گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری امروزه تحریم‌ها علیه ایران تبدیل به فرصت شده است به طوری که هم اکنون ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری فعالیت می‌کنند تا جاییکه برخی از این شرکت‌ها توانسته اند محصولات زیستی خود را به ۱۷ کشور صادر کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه زیست فناوری در حوزه‌های مختلف از کشاورزی گرفته تا پزشکی و داروسازی، کاربرد‌های متنوعی دارد. در واقع بیوتکنولوژی تنها در زمینه‌هایی که مرتبط با موجودات زنده است، کاربرد ندارد بلکه در تمام فعالیت‌هایی که از ارگانیسم‌های زنده یا ترکیبات زیستی برای بهبود و ارتقا کیفیت یک محصول استفاده می‌شود، می‌تواند کاربرد داشته باشد.

زیست‌فناوری به‌عنوان یکی از علوم و فنون نوین، از مهم‌ترین محور‌های توسعه علمی و صنعتی کشور‌ها به شمار می‌آید.

بسیاری از کشور‌های جهان، ارتقا در زیست‌فناوری را به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های تعیین‌کننده توسعه خود، مورد توجه قرار داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار جهانی زیست‌فناوری تا سال ۲۰۲۵ میلادی افزایش یابد.

در حال حاضر زیست‌فناوری کاربرد‌های فراوان و بسیار متنوعی در علوم و فنون شامل صنعتی، پزشکی، داروسازی، محیط‌زیست و کشاورزی پیدا کرده است، به شکلی که می‌توان آن‌را به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نشانه‌های پیشرفت بشر در قرن حاضر به‌حساب آورد.

به طور حتم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری‌های زیستی تولید محصولات با قیمت بسیار پایین و ارزش‌افزوده بالا در این صنعت است که به‌واسطه همین ویژگی در شرایط کنونی جهان جایگاه و نقش کلیدی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر فناوری‌های زیستی معمولا کمترین انرژی را مصرف و بطور معمول کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کنند، حتی در بسیاری از موارد باعث حفظ و ارتقاء شاخص‌های محیط‌زیست می‌شود.

برهمین اساس طی سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی در عرصه زیست فناوری خدماتی را ارائه می‌دهد. هم اکنون۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست‌فناوری فعالیت می‌کنند که برخی از این شرکت‌ها توانسته اند محصولات زیستی خود را به ۱۷ کشور صادر کنند.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری امروزه تحریم‌ها علیه ایران تبدیل به فرصت در حوزه بیو شده است تا جاییکه شرکت‌های زیست فناوری در ایران توانستند تحریم را تبدیل به فرصت کنند. به عنوان مثال در صورت نبود تحریم می‌توانستیم مولکول دارویی را از یک شرکت خارجی تهیه کنیم، اما تحریم باعث شد نتوانیم وارد کنیم و خودمان موفق به تولید آن شدیم.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی