کد خبر: ۳۲۹۸۹
|
۲۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰
با الهام از فتوسنتز طبیعی؛

ابداع ابزاری که از هوا و آفتاب انرژی پاک تولید می کند

محققان سوئیسی با الهام از فتوسنتز طبیعی ابزاری ابداع کرده اند که از هوا و نور خورشید، هیدروژن که منبع انرژی پاک است را تولید کرده اند.

به گزارش«نبض فناوری»به نقل از یورونیوز، محققان در سراسر جهان مشغول یافتن منابع انرژی عاری از کربن هستند تا از پیامدهای تغییرات آب وهوایی اجتناب کنند.

در همین راستا گروهی از محققان در سوییس ادعا می کنند یک دستگاه کوچک شبیه برگ ابداع کرده اند که می تواند راه حلی طولانی مدت برای چالش ذخیره انرژی تجدیدپذیر فراهم کند.

توسعه دهندگان این دستگاه در دانشگاه EFPL با الهام از فرایند طبیعی فتوسنتز آن را ابداع کرده اند.

کوین سیوولا یکی از مهندسان شیمی این دانشگاه می گوید: فرایند فتوسنتز طبیعی با دریافت دی اکسید کربن از هوا همراه نور خورشید و پس از آن تولید شکر انجام می شود، به این ترتیب نور خورشید به طور موثر در حالتی شیمیایی ذخیره می شود.

او در ادامه می افزاید: ما نیز می خواستیم همین کار را انجام دهیم. یعنی نور خورشید و آب را از هوا گرفته و انرژی آفتاب را به شکل هیدروژن ذخیره کنیم.

حاصل پژوهش های این محققان یک ویفر کوچک و شفاف از جنس فیبرهای شیشه ای است که با یک ماده نیمه رسانا پوشیده شده و از نور خورشید برای جدا کردن آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده می کند.

هرچند پیش از این فرایند فتوسنتز مصنوعی نمایش داده شده، اما فناوری نوین دو مشکل برداشت آب از هوا و تامین انرژی واکنش شیمیایی با نور خورشید را برطرف می کند.

این تحقیق در نشریه «ادونسد متریالز» منتشر شده است. در حال حاضر محققان روی بهبود قابلیت های مکانیکی، شیمیایی و کارآمدی ابزار تمرکز کرده اند.

منبع: مهر

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی