کد خبر: ۳۳۰۶۴
|
۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

پدر علم امواج رادیویی کیست؟

سر جاگادیش چاندرا بوس، یکی از پیشگامان تحقیقات علمی در هند بوده است که به‌عنوان پدر علم امواج رادیویی شناخته می‌شود.

به گزارش «نبض فناوری»، سر جاگادیش چاندارا بوس (Sir Jagadish Chandra Bose) که در سی‌ام نوامبر ۱۸۵۸ در مونشیگانج بنگال متولد شد و در بیست‌وسوم نوامبر ۱۹۳۷ از دنیا رفت زیست‌شناس، فیزیک‌دان، گیاه‌شناس و نویسنده اولیه داستان‌های علمی تخیلی بود.

این شخص به‌عنوان محقق پیشگام در زمینه اپتیک رادیویی شناخته می‌شود. تحقیقات وی موجب پیشرفت قابل‌توجهی در علم گیاه‌شناسی شد و یکی از پیشگامان توسعه علوم تجربی در شبه‌قاره هند در نظر گرفته می‌شود.

بیوگرافی سر جاگادیش چاندار بوس

چاندار بوس در دوران حکومت بریتانیا بر هند در بنگال به دنیا آمد. پدر وی کارمند دولتی بود و به عنوان معاون قاضی مشغول به کار بود و پسر خود را برای تحصیلات اولیه به مدرسه زبان بنگالی فرستاد تا قبل از یاد گرفتن زبان انگلیسی با زبان و فرهنگ مادری خود درس بخواند.

چاندار بوس در سال ۱۸۷۵ در آزمون ورودی دانشگاه کلکته قبول شد و در کالج سنت خاویر کلکته مشغول به درس خواندن شد. او در سال ۱۸۷۹ مدرک لیسانس خود را از دانشگاه کلکته دریافت کرد و پس از آن در کالج کریست کمبریج مشغول به تحصیل در رشته علوم طبیعی شد و مدرک لیسانس علوم طبیعی دانشگاه کمبریج و مدرک DSc را از کالج لندن دریافت کرد. وی تحقیقات خود را با همکاری لرد رایلی، برنده جایزه نوبل در دانشگاه کمبریج آغاز کرد.

تحقیقات سر جاگادیش چاندار بوس

چاندار بوس پس از کسب مدرک علوم طبیعی از دانشگاه کمبریج به عنوان استاد فیزیک در کالج کلکته مشغول تدریس شد و با وجود کمبود بودجه و تجهیزات به تحقیقات علمی خود ادامه داد. بوس موفق شد تحقیقات قابل‌توجهی در زمینه امواج رادیویی و مایکروویو انجام دهد.

وی نخستین شخصی بود که از اتصالات نیمه هادی برای تشخیص امواج رادیویی استفاده می‌کرد. چاندار بوس توانست وجود نیمه هادی‌های نوع P و N را پیش‌بینی کند.

اختراعات سر جاگادیش چاندار بوس

چاندار بوس توانست کرسکوگراف (Crescograoh) را اختراع کند؛ این محصول برای اندازه‌گیری واکنش گیاه به محرک‌های مختلف استفاده می‌شد. او ضبط کننده‌های خودکاری تولید کرده بود که می‌توانست حرکات بسیار جزئی مانند لرزیدن گیاه آسیب‌دیده را ثبت کنند که بوس از این پدیده به عنوان احساس در گیاهان تعبیر کرد. چاندار بوس در این زمینه کتاب‌هایی از جمله عکس‌العمل موجودات زنده و غیرزنده در سال ۱۹۰۲ و مکانیسم عصبی گیاهان در سال ۱۹۲۶ را منتشر کرد.

اکتشافات بوس در زمینه امواج رادیویی

چاندار بوس در سال ۱۸۹۴ به تابش الکترومغناطیسی به رادیو علاقه‌مند شد و تحقیقات خود را در اتاق کوچک خود آغاز کرد. او متوجه معایب استفاده از امواج بلند رادیویی شد و توانست امواج را تا سطح پنج میلی‌متر کاهش دهد. این فیزیکدان هندی در سال ۱۹۸۵ اولین مقاله علمی خود درباره قطبش پرتوهای الکتریکی توسط کریستال‌ها با شکست دوگانه را به انجمن آسیایی بنگال ارسال کرد.

دومین مقاله او نیز که در مورد یک الکترو قطبی جدید بود به انجمن سلطنتی لندن ارسال شد و در نشریه The Electrician منتشر شد، این مقاله مورد استقبال زیادی قرار گرفت. فعالیت‌های چاندار بوس در زمینه اپتیک مایکروویو رادیویی در جهت کشف ماهیت این پدیده بود و قصد نداشت رادیو را به عنوان یک وسیله ارتباطی توسعه دهد، اما تحقیقات او بر فعالیت اشخاصی که تمایل داشتند از امواج رادیویی به عنوان یک وسیله ارتباطی استفاده کنند، تأثیر قابل‌توجهی گذاشت.

تأسیس مؤسسه Bose

سر جاگادیش چاندار بوس در سال ۱۹۱۷ مؤسسه بوس (Bose) را تأسیس کرد، این مرکز به عنوان قدیمی‌ترین مؤسسات تحقیقاتی برتر در هند شناحته می‌شود و نخستین مرکز تحقیقات میان‌رشته‌ای در آسیا است. چاندار بوس از همان سال ۱۹۱۷ تا زمان مرگ خود ریاست این مؤسسه را برعهده داشت.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی