کد خبر: ۳۳۰۷۱
|
۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۰

اپل از تراشه‌های جدید M2 پرو و M2 مکس خود رسما رونمایی کرد

روز گذشته غول کوپرتینویی از 2 تراشه جدید و قدرتمندتر با اسامی M2 پرو و M2 مکس رونمایی کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، هنگامی که اپل در ماه ژوئن سال گذشته از تراشه M2 خود رونمایی کرد؛ عملکرد CPU و GPU مورد استفاده در این نیمه‌هادی را در مقایسه با تراشه M1 به‌ترتیب 18 و 35 درصد افزایش داد. با این‌حال تراشه M2 تنها با یک پیکره‌بندی شامل پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای قابل دسترس بود.

روز گذشته غول کوپرتینویی از 2 تراشه جدید و قدرتمندتر با اسامی M2 پرو و M2 مکس رونمایی کرد. این تراشه‌ها مجهز به هسته‌های پردازشی بیش‌تری بوده و از حافظه با ظرفیت‌های بالاتر پشتیبانی می‌کنند. بعلاوه اپل از 2 محصول جدید تولید شده بر پایه تراشه‌های جدید سری M با اسامی مک‌بوک پرو (در 2 اندازه 14 و 16 اینچی) و مک مینی رونمایی کرد.

تراشه M2 پرو اپل بر پایه دومین نسل از فرآیند 5 نانومتری تولید شده و مجهز به 40 میلیارد عدد ترانزیستور است. بدین‌ترتیب تعداد ترانزیستورها در مقایسه با تراشه M1 پرو 20 درصد افزایش یافته است. همچنین تراشه جدید از حداکثر 32 گیگابایت حافظه یکپارچه با پهنای باند 200 گیگابایت برثانیه پشتیبانی می‌کند. تراشه M2 پرو مجهز به 10 یا 12 هسته پردازشی شامل 6 یا 8 هسته با کارآیی بالا به‌همراه 4 هسته با بهره‌وری انرژی بالا، حداکثر 19 هسته پردازش گرافیکی و حافظه کش بزرگتر L2 است. این موضوع موجب می‌شود تا عملکرد CPU و GPU تراشه جدید در مقایسه با ورژن 10 هسته تراشه‌ M1 پرو به‌ترتیب تا 20 و 30 درصد ارتقاء پیدا کند.

از سوی دیگر تراشه M2 مکس اپل دارای 67 میلیارد ترانزیستور است که این رقم در مقایسه با مدل پایه تراشه M2 جهش 3 برابری را نشان می‌دهد. همچنین این تراشه از حداکثر 96 گیگابایت حافظه یکپارچه (4 برابر بیش‌تر از تراشه M2) با پهنای باند 400 گیگابایت برثانیه (2 برابر سریع‌تر از M2 پرو) پشتیبانی می‌کند. CPU این تراشه همان مدل 12 هسته‌ای موجود در تراشه M2 پرو است. با این‌حال تعداد هسته‌های GPU دو برابر شده و به حداکثر 38 عدد رسیده است. ظرفیت حافظه کش L2 نیز بیش از پیش افزایش یافته است.

اپل از تراشه‌های جدید M2 پرو و M2 مکس خود رسما رونمایی کرد

اپل از تراشه‌های جدید M2 پرو و M2 مکس خود رسما رونمایی کرد

پیکره‌بندی CPU و GPU در تراشه M2 پرو اپل

هر 2 تراشه M2 پرو و M2 مکس از برخی ویژگی‌های سخت‌افزاری مشترک برخوردار هستند. هر 2 مدل مجهز به موتور پردازش عصبی 16 هسته‌ای با قابلیت اجرای 15.8 ترا عملیات محاسباتی در هر ثانیه هستند. بدین‌ترتیب سرعت NPU در مقایسه با نسل قبلی 40 درصد افزایش یافته است. همچنین این تراشه‌ها دارای موتورهای رمزنگاری و رمزگشایی ویدیویی و موتورهای ProRes هستند. تراشه M2 پرو مجهز به 1 عدد از هرکدام از موتورهای فوق و تراشه M2 مکس دارای 2 عدد از موتورهای مورد اشاره است. این موضوع بدان معناست که تراشه‌های جدید سری M با استفاده از کدک‌های HEVC، ProRes و H.264 قادر به مدیریت چندین جریان ویدیویی 4K و 8K خواهند بود.

اپل از تراشه‌های جدید M2 پرو و M2 مکس خود رسما رونمایی کرد

مک‌بوک‌ پروهای جدید اپل مجهز به تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس با یک نوبت شارژ کامل تا حداکثر 22 ساعت شارژدهی خواهند داشت. این در حالیست که رکورد شارژدهی باتری برای مک‌بوک‌پروهای قدیمی مجهز به تراشه M1 برابر با 21 ساعت بود.

اپل از تراشه‌های جدید M2 پرو و M2 مکس خود رسما رونمایی کرد

اپل از تراشه‌های جدید M2 پرو و M2 مکس خود رسما رونمایی کرد

پیکره‌بندی CPU و GPU در تراشه M2 مکس اپل

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی