کد خبر: ۳۳۲۲۱
|
۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

ویژگی امنیتی اندروید 14 مانع از دانلود اپلیکیشن‌های قدیمی خواهد شد

شرکت گوگل هر ساله امنیت سیستم‌عامل اندروید را ارتقاء داده و از این طریق به حفاظت بهتر از حریم خصوصی و داده‌های کاربران کمک می‌کند. به‌نظر می‌رسد که اندروید 14 یک ویژگی امنیتی فوق‌العاده را در اختیار خواهد داشت. این مشخصه مانع از دانلود برنامه‌های قدیمی توسط کاربران بر روی گوشی‌های موبایل خواهد شد. ظاهرا اندروید 14 نصب برنامه‌های مربوط به نسخه‌های قدیمی اندروید را مسدود خواهد کرد.

به گزارش «نبض فناوری»، توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی از سال‌ها قبل بایستی به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های خود جهت استفاده از جدیدترین امکانات و هماهنگی با اقدامات امنیتی سیستم‌عامل اندروید را تضمین نمایند. گوگل اخیرا با هدف کسب اطمینان از سازگاری اپلیکیشن‌های جدید فهرست پلی استور با اندروید 12 دستورالعمل‌های خود را به‌روزرسانی کرده است. البته این معیار امنیتی برای الزام به سازگاری با حداقل نسخه دوازدهم اندروید تنها برای اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه گوگل پلی اعمال می‌شود.

یک توسعه‌دهنده به آسانی می‌تواند از کاربران درخواست کند تا نسخه قدیمی برنامه‌ها را به‌طور دستی روی دستگاه اندرویدی خود سایدلود کنند. بعلاوه برای آن‌دسته از برنامه‌های قدیمی که پیش‌تر روی دستگاه نصب شده‌اند؛ پلی استور کماکان به روند تهیه فهرست از عناوینی که برای مدت زمان طولانی به‌روزرسانی نشده‌اند نیز ادامه خواهد داد. البته برندهای تولیدکننده گوشی‌های هوشمند می‌توانند در رابطه با فعال‌سازی یا از کار انداختن این ویژگی تصمیم‌گیری نمایند.

شرایط کنونی در شرف تغییر است؛ چرا که بر اساس تغییرات اخیرا مشاهده شده در قطعه کدها، اندروید 14 دارای الزامات سخت‌گیرانه‌تری در زمینه API خواهد بود. این موضوع، نصب برنامه‌های قدیمی روی دستگاه‌های اندرویدی را به‌طور کامل مسدود خواهد کرد. در نتیجه سایدلود فایل‌های APK قدیمی و منسوخ توسط کاربران با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد. بعلاوه سیاست سخت‌گیرانه‌تر در زمینه API مانع از نصب برنامه‌های مشابه از اپ‌ استورهای خارجی توسط کاربران خواهد شد.

ویژگی امنیتی اندروید 14 مانع از دانلود اپلیکیشن‌های قدیمی خواهد شد

بر اساس اعلام وبسایت 9to5Google، اندروید 14 در ابتدا صرفا برنامه‌هایی که برای نسخه‌های قدیمی اندروید در نظر گرفته شده‌اند را مسدود می‌کند. با این‌حال با گذشت زمان، آستانه تعیین نسخه‌های قدیمی اندروید به نسخه 6 این سیستم‌عامل موسوم به مارشمالو ارتقاء خواهد یافت. در نتیجه مکانیسم بازدارنده گوگل نیز به تدریج توسعه پیدا خواهد کرد. البته بایستی توجه داشت که تصمیم‌گیری در رابطه با تعیین آستانه برنامه‌های قدیمی یا فعال‌سازی این ویژگی بر عهده شرکت‌های تولیدکننده خواهد بود.

این ویژگی جدید به گوگل کمک می‌کند تا از گسترش بدافزارها به‌دلیل نصب برنامه‌های قدیمی در اندروید جلوگیری نماید. اگرچه با استفاده از یک پرچم جدید و اجرای یک command shell کماکان می‌توان این مشخصه امنیتی را دور زد؛ اما حداقل بدافزارها به‌صورت اشتباه یا ناخواسته به دستگاه اندرویدی کاربران راه پیدا نخواهند کرد.

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی