کد خبر: ۳۳۵۱۹
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

در دنیای دیجیتال چگونه احراز هویت شویم؟

امروزه احراز هویت به جزء جدایی‌ناپذیری از زندگی افراد تبدیل شده است، بنابراین احراز هویت با استفاده از بلاک چین می‌تواند سریع‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر از فرایند سنتی تأیید هویت باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر فناوری بلاکچین در اکثر حوزه‌ها کاربردی شده است و فعالان در این عرصه مدام در تلاش‌اند که دانش استفاده از این فناوری را در فعالیت‌های خود توسعه دهند. یکی از حوزه‌هایی که از فناوری بلاکچین استفاده کرده حوزه احراز هویت اشخاص است، چرا که این موضوع خیلی مهم وحیاتی در کسب وکار‌ها به شمار می‌رود.

حوزه خدمات مالی مدت‌ها به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای مشکل احراز هویت بوده است، اما فقط طی سال‌های اخیر راه‌حلی مناسب در قالب بلاک چین پیدا شده است. احراز هویت با استفاده از بلاک چین می‌تواند سریع‌تر، آسان‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر از فرایند سنتی تأیید هویت باشد.

باید به این نکته اذعان کرد که امروزه احراز هویت به جزء جدایی‌ناپذیری از زندگی افراد تبدیل شده است و هر کجا که قصد داشته باشید فعالیت‌های حساسی مانند معامله، ایجاد حساب در صرافی، انتقال مالکیت، بازکردن حساب بانکی و دریافت وام را انجام دهید، باید هویت خود را اثبات کنید.

همچنین برای تایید هویت یک شخص، باید از طریق یک روش احراز هویتی پیش روید که هویت وی را با هرگونه اطلاعات یا داده‌هایی که برای تأیید در دسترس است، مطابقت دهد. بسیاری از اسناد مانند گواهینامه رانندگی و گواهی تولد که صادر می‌شود، دائماً برای تایید هویت فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر امروزه نیاز به مدیریت بهتر هویت در وبسایت‌ها نیز بسیار حس می‌شود، توانایی تایید هویت شما برای تراکنش‌های مالی که بصورت آنلاین انجام می‌دهید. با این حال، خطرات امنیتی که در تجارت اینترنتی وجود دارد، در بهترین حالت مدیریت باز هم ناقص هستند. دفاتر توزیع‌شده روش‌های پیشرفته‌ای برای ارتقای سطح این مدیریت پیشنهاد می‌دهند. داشتن هویت ایمن برای تعاملات آنلاین مهم است.

توسعه استاندارد‌های هویت دیجیتال، یک فرآیند بسیار پیچیده است. صرفنظر از چالش‌های فنی، یک راه‌حل جهانی و همکاری بین نهاد‌های خصوصی و دولتی لازم است. علاوه بر این، هدایت سیستم‌های قانونی در کشور‌های مختلف مشکل بزرگی به شمار می‌آید. تجارت الکترونیک در حال حاضر طبق استاندارد SSL انجام می‌گیرد.‌

می‌توان گفت در آینده، کاربرد‌های بلاک چین در حوزه شناخت مشتری و تأیید هویت می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های هر صنعتی را که متکی به احراز هویت است، کاهش دهد، زیرا فناوری بلاک چین به بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی اجازه می‌دهد تا از یک مدل ایمن، سازمان‌یافته و واحد برای مدیریت داده‌ها استفاده کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی