کد خبر: ۳۳۷۳۰
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۱

الگوریتم توییتر منبع باز خواهد شد

ایلان ماسک خبر داد که الگوریتم توییتر در هفته آینده منبع باز خواهد شد.

به گزارش «نبض فناوری»، اینسایدر اعلام کرد، ایلان ماسک طی توییتی در جواب به کاربری که گفته بود «اگر توییتر متن باز شود تحت تاثیر قرار خواهند گرفت» اعلام کرد که اینکار را خواهد کرد.

متن باز معمولاً به نرم افزار یا کد منبعی اطلاق می شود که برای مشاهده، تغییر و توزیع مجدد توسط هر کسی به صورت عمومی قابل دسترسی است و افراد می توانند راحت به آن دسترسی پیدا کرده و تغییرش دهند. الگوریتم منبع باز توییتر همچنین می‌تواند به دور نگه داشتن قانون‌گذاران از پلت‌فرم‌های اجتماعی کمک کند. علاوه بر این ایلان ماسک با اینکار می‌تواند تمرکز ها را از خود در مورد موضوع دستکاری توییتر توسط مهندسان برای بالا بردن دیده شدن توییت های او تغییر دهد.

ماسک که بارها ادعای آزادی بیان داشته است در گذشته گفته که از ایده ایجاد الگوریتم منبع باز این پلتفرم حمایت می‌کند اما تاکنون تاریخ دقیقی برای اینکار اعلام نکرده بود. او در مارس 2022، از کاربران در مورد دیدگاه های آنها برای ایجاد الگوریتم منبع باز نظرسنجی کرد. وی در توییتی نوشت: «نگران هستم که بالفعل سوگیری در الگوریتم توییتر تأثیر عمده‌ای بر گفتمان عمومی داشته باشد.»

توماس دیویدسون، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه راتگرز و کارشناس رسانه‌های اجتماعی، قبلاً به اینسایدر گفته بود که قرار دادن الگوریتم توییتر منبع باز در دسترس محققان می‌تواند به مقابله با سخنان افراطی و شناسایی نحوه انتشار آن کمک کند.

پیش از این ماسک با جک دورسی، بنیانگذار و مدیر عامل سابق توییتر، بر سر الگوریتم این پلتفرم دعوا کردند. ماسک در ماه می گذشته در مورد فید پیش فرض توییتر گفت: «شما توسط الگوریتم به گونه‌ای دستکاری می‌شوید که متوجه نشوید. الگوریتم سعی می‌کند حدس بزند چه چیزی را می‌خواهید و ناخواسته دیدگاه‌های شما را دستکاری و تقویت می‌کند.»

دورسی پاسخ داد که فید پیش‌فرض، که توییت‌ها را بر اساس محبوبیت و علایق کاربر نشان می‌دهد؛ به‌منظور صرفه‌جویی در وقت شما در زمانی که برای مدتی از برنامه دور هستید، طراحی شده است».

دورسی اکنون در حال ساخت چشم انداز منبع باز با Bluesky است، پروژه ای متن باز که از توییتر بیرون آمده و در حال توسعه یک پروتکل شبکه اجتماعی غیرمتمرکز به نام ADX است. اگرچه Bluesky هنوز برنامه خود را به طور عمومی راه اندازی نکرده اما برخی از افرادی که در لیست انتظار ثبت نام کرده بودند، هفته گذشته ایمیل نظرسنجی را دریافت کردند. در این ایمیل اشاره شد که Bluesky در حال نزدیک شدن به قابلیت استفاده است و خاطرنشان کرد که لیست انتظار بیش از 1 میلیون نفر شده و از مردم دعوت می شود تا برنامه Bluesky را در هفته های آینده آزمایش کنند.

با این حال، ماسک از مدت ها پیش ایده این که الگوریتم توییتر باید منبع باز باشد، را توصیه کرده بود و بارها این مساله را حتی قبل از اینکه سکان هدایت شبکه اجتماعی را به دست بگیرد بیان کرد. او در هنگام اعلام قصد خود در زمان خریداری توییتر در آوریل 2022 اعلام کرد در آن زمان او برای خرید این پلتفرم اجتماعی جنجال های زیادی به پا کرد و نهایتا بعد از برگزار شدن جلسات دادگاه ناگهان به خرید توییتر رضایت داد.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی