کد خبر: ۳۳۸۹۴
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

کریپتوکارنسی چه ویژگی و مزیت‌هایی دارد؟

کریپتو یا رمز ارز نوعی ارز دیجیتال است که با تکنولوژی رمزنگاری ایجاد شده و امنیت آن تامین می‌شود، کریپتوکارنسی‌ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث جهانی شدن و محبوبیت روز افزون آن‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از فناوری‌هایی که امروزه در بین سرمایه‌گذاران جایگاه ویزه پیدا کرده ارز‌های دیجیتال است که افراد در آن همانند دلار و طلا یا هر چیز با ارزش سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این گزارش سعی می‌کنیم شما را با مفهوم و کاربرد کرپتیوکارنسی آشنا کنیم.

کریپتو یا رمز ارز نوعی ارز دیجیتال است که با تکنولوژی رمزنگاری ایجاد شده و امنیت آن تامین می‌شود. این بدان معناست که هیچ سکه یا اسکناس فیزیکی برای این نوع پول‌ها وجود ندارد و کاملا به صورت آنلاین است. در کنار استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری، غیرمتمرکز بودن سیستم بررسی و ثبت تراکنش‌ها مهم‌ترین ویژگی کریپتوکارنسی‌ها یا رمز ارز‌ها است. ارز‌های دیجیتال دیگر مثل حساب‌های بانکی، توسط بانک‌ها مدیریت می‌شوند و تایید تراکنش توسط نهاد واسط مثل بانک صورت می‌گیرد. در بازی‌های کامپیوتری نیز مدیریت پول‌های ایجاد شده و انتقال آن‌ها توسط شرکت سازنده بازی انجام می‌شود.

کریپتوکارنسی به عنوان یک تئوری، مدت‌ها قبل از معرفی اولین ارز‌های جایگزین دیجیتال وجود داشت. طرفداران اولیه کریپتوکارنسی در مورد استفاده از اصول پیشرفته علوم ریاضی و کامپیوتر برای حل کاستی‌های عملی و سیاسی ارز‌های فیات سنتی، هم نظر بودند. دانستن تاریخچه کریپتوکارنسی به ما کمک می‌کند تا بدانیم آیا مفهوم رمز ارز و ارز دیجیتال یک مفهوم جدید است یا خیر.

در صد سال گذشته و با گسترش استفاده از کامپیوتر در زندگی بشر، تلاش‌های زیادی برای ایجاد پول دیجیتال انجام شده است. پول دیجیتال می‌تواند باعث راحتی کار با پول، سریع‌تر شدن فعالیت‌ها، حذف پول‌های کاغذی و کمک به روند جهانی‌سازی اقتصاد شود.

کریپتوکارنسی‌ها یا رمز ارز‌ها از این جهت که در فضای دیجیتال ایجاد شده‌اند و استفاده از آن‌ها توسط سیستم‌های دیجیتال امکان‌پذیر است، نوعی ارز دیجیتال هستند، اما تفاوت‌های بنیادی بین رمز ارز‌ها و ارز‌های دیجیتال وجود دارد.

واحد ارز دیجیتال یک مفهوم گسترده است که به نوبه خود شامل رمزارز هم می‌­شود. در واقع، واحد ارز دیجیتال گروه بزرگی از هر گونه دارایی پولی است که به صورت دیجیتالی وجود دارد. ارز دیجیتال می­‌تواند کنترل شده یا کنترل نشده باشد. بانک مرکزی یک کشور می‌تواند یک شکل دیجیتالی از اسکناس­‌های ارزی خود را صادر و آن را کنترل کند. اما رمزارزی مانند بیت کوین، تحت کنترل هیچ دولت یا شخصی نیست و برای امنیت معاملات خود از علم رمزنگاری استفاده می‌کند. به صورت کلی ارز‌های دیجیتال به دو دسته‌ی ارز‌های متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. ارز‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم در دسته‌ی رمزارز‌های غیرمتمرکز قرار دارد. رمزارز‌های غیرمتمرکز از طریق شبکه‌های اختصاصی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. معروف‌ترین نوع شبکه رمزارزها، شبکه بلاکچین است.

۷ ویژگی و مزیت مهم کریپتوکارنسی

کریپتوکارنسی‌ها دارای ویژگی ‌های منحصر به فردی هستند که باعث جهانی شدن و محبوبیت روز افزون آن‌ها شده است.

دیجیتالی بودن

تمام کریپتوکارنسی‌ها ماهیت فیزیکی ندارند و آن‌ها فقط کد‌های صفر و یکی هستند که در شبکه ثبت می ‌شوند. در واقع، کریپتوکارنسی وجود واقعی ندارد و تنها در کامپیوتر‌ها در دسترس هست.

غیرمتمرکز بودن

یکی از ویژگی ‌های مهم کریپتوکارنسی ها، تمرکز زدایی است. هیچ موسسه واحدی رمزارزی مانند بیت کوین را کنترل نمی‌ کند و امکان تصرف و مالکیت یک دولت خاص در این کریپتوکارنسی وجود ندارد.

مبادله شخص با شخص

همانطور که گفتیم، کریپتوکارنسی از سیستم همتا به همتا برای انجام معاملات استفاده می‌کند. در این سیستم افراد بدون هیچ واسطه‌ای می ‌توانند به خرید و فروش ارز‌های دیجیتال بپردازند.

حفظ هویت و ناشناس بودن

هنگام استفاده از رمزارز نیازی به شناسایی هویت کاربران نیست و هر کاربر با آدرس کیف پول دیجیتالی خود شناسایی می ‌شود. شما مقداری از هر نوع رمزارز را به فرد دیگری که آدرس کیف پول او را دارید، ارسال می ‌کنید و گیرنده آن را دریافت می ‌کند. تمام شبکه این فرآیند را بررسی می ‌کند که همه چیز درست و اصولی باشد و هر رمزارز فقط یکبار خرج شود. تنها چیزی که دیگران در هنگام نقل و انتقال رمز ارز از شما می‌دانند، آدرس کیف پول شما است.

کاهش هزینه ‌ها و افزایش سرعت تراکنش ‌ها

از آنجایی که پرداخت‌ها مستقیماً بین کاربران صورت می ‌گیرد، رمزارز‌ها می‌ توانند با حذف واسطه‌ها، مراحل پردازش و هزینه‌-های مربوط به زیرساخت‌ها را بر خلاف روش‌های پرداخت سنتی، از بین ببرند. همچنین، به دلیل اینکه امکان مشاهده تمام تراکنش ‌ها در این شبکه وجود دارد، این سیستم می‌تواند به گردش مالی ساده‌تر و شفاف کمک کند.

کنترل تورم و تولید بی رویه

رمزارز‌ها به صورت بی رویه تولید نمی‌شوند و دولت یا سازمانی وجود ندارد که هر وقت خواست، بتواند رمزارزی را روانه بازار کند. رمزارزی مانند بیت کوین، تعداد محدودی دارد (۲۱ میلیون) و به مرور زمان، تولید آن پیچیده ‌تر می ‌شود. بنابراین، هیچ دولتی امکان کنترل حجم زیادی از بیت کوین ‌ها و تولید یکجای رمزارز‌ها را ندارد.

فراگیر بودن و تسهیل در جهانی شدن کسب و کار‌ها

رمزارز یک پدیده جهانی است که هیچ کس قادر به کنترل آن نیست و هیچ دولتی نمی‌تواند آن را تحریم کند. بدون نیاز به واسطه و به راحتی، می ‌توان این نوع ارز‌ها را از ایران به هر کسی و در هر کجای دنیا، انتقال داد.
کیف پول کریپتوکارنسی چیست یکی از سوالات متداول کاربران بازار ارز‌های دیجیتال است. کیف پول ارز دیجیتال در واقع ابزاری است که با ساخت کلید خصوصی و عمومی برای کاربران امکان اتصال آن‌ها به بلاک چین برای ثبت تراکنش و دریافت رمز ارز‌ها را فراهم می‌کند. برخی از کیف پول‌ها مخصوص یک بلاک چین هستند، اما امروزه اکثر کیف پول‌های معروف مثل تراست ولت از تعداد زیادی بلاک چین و کوین‌ها وتوکن‌های آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.
با استفاده از کیف پول کاربران می‌توانند به دارایی‌های خود در بلاک چین دسترسی داشته باشند، آن‌ها را به دیگران ارسال کنند یا از آن‌ها کریپتوکارنسی دریافت کنند. علاوه بر قابلیت‌های عنوان شده امروزه کیف پول‌هایی مثل متامسک امکان خرید و فروش مستقیم ارز دیجیتال و تبدیل مستقیم آن‌ها را به یکدیگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. امکانات دیگری مثل استیکینگ کریپتوکارنسی و پشتیبانی از توکن‌های NFT نیز در برخی از کیف پول‌ها وجود دارد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی