کد خبر: ۳۳۹۶۶
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

چرا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شد؟

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک راه امن برای دسترسی آنلاین به خدمات دولتی از طریق یک درگاه واحد است. این درگاه، پلتفرم ملی یکپارچه ارائه خدمات دولتی و عمومی به مردم بوده و هدف آن ایجاد سهولت در ارائه این خدمات به شهروندان کشور است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از موضوعاتی که در سال ۱۴۰۰ بیشتر مورد توجه و تأکید قرار گفت موضوع اتصال ارگان‌ها و نهاد‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است و طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری، راه‌اندازی پنجره واحد دولت هوشمند یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم است

یک راه امن برای دسترسی آنلاین به خدمات دولتی از طریق یک درگاه واحد است. این درگاه، پلتفرم ملی یکپارچه ارائه خدمات دولتی و عمومی به مردم بوده و هدف آن ایجاد سهولت در ارائه این خدمات به شهروندان کشور است؛ به‌طوری‌که تنها با یک بار احرازهویت می‌توان خدمات موردنظر را دریافت نموده و یا به سامانه‌های متفاوت ارائه دهنده خدمات وارد شد.

هدف از استفاده از پنجره خدمات دولت هوشمند، استانداردسازی فعالیت‌های دولت و حرکت به سمت معماری سرویس‌گرا و خدمت‌محور است. اولین نکته‌ای که اتفاق می‌افتد این است که شفافیت در اطلاع‌رسانی و دسترسی به خدمات صورت می‌گیرد، یعنی مردم با دسترسی به این خدمات مسیر اخذ خدمات را شناسایی می‌کنند و همچنین دسترسی به خدمات الکترونیک نیز حاصل می‌شود.
از سوی دیگر برای جلوگیری از هر نوع دسترسی غیرمجاز و افشای اطلاعات افراد از همه شیوه‌های لازم استفاده می‌شود تا امنیت اطلاعاتی را که به صورت آنلاین گردآوری و حفظ شود.

جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات معتقد است؛ ویژگی کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه خدمات با یک بار احراز هویت و ورود یکپارچه به سامانه‌های دستگاه‌ها اجرایی و نهاد‌های عمومی است و در حال حاضر ۹۵ درصد دستگاه‌ها به این پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل هستند و ۱۱ میلیون کاربر نیز از شهریور ماه تاکنون از خدمات این پنجره استفاده می‌کنند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی