کد خبر: ۳۴۱۵۲
|
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۴

تحول دیجیتال در منابع انسانی؛ 5 مرحله مهمی که نمی‌دانید!

منابع انسانی دیجیتال یک موضوع داغ برای بسیاری از افرادی است که در حوزه منابع انسانی تخصص دارند برای آشنایی با دیجیتالی شدن منابع انسانی، چالش‌ها و مراحل آن همراه باشید.

تحول دیجیتال در منابع انسانی یک موضوع داغ برای بسیاری از افرادی است که در حوزه منابع انسانی تخصص دارند. یکی از دلایل اصلی این تحول دیجیتال این است که فناوری‌های جدید و دیجیتال پتانسیل و توانایی تغییر منابع انسانی را دارا هستند به‌گونه‌ای که می‌توانند اجزا و بخش‌های مختلف آن را تحت تاثیر قرار داده و فرهنگ سازمانی را در این حوزه تغییر دهند. برای آشنایی با مفهوم تحول دیجیتال در این حوزه ابتدا باید با مفاهیمی از جمله منابع انسانی دیجیتال آشنا شد. منابع انسانی هوشمند در واقع به معنای هوشمندی در عملیات و فرایندهای مختلفی است که در منابع انسانی وجود دارد.

مقاله تحول دیجیتال در منابع انسانی

مقاله تحول دیجیتال در منابع انسانی

تعریف تحول دیجیتال

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تحول دیجیتال چیست؟ تحول دیجیتال به فرایند استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تغییر فرایندها و خدمات کسب و کار سنتی و غیردیجیتالی یا ایجاد موارد جدید برای برآورده کردن نیاز بازار گفته می‌شود. در واقع هدف از تحول دیجیتال برآورده کردن انتظارات مشتری و البته تغییر فرهنگ سازمانی بر اساس این نیازها است. در نتیجه تحول دیجیتال نحوه مدیریت و عملکرد کسب و کار و نحوه انجام فعالیت‌های مختلف در آن کاملا تغییر خواهد کرد و این عامل می‌تواند به طور مستقیم روی ارزش ارائه شده به مشتریان نیز تاثیرگذار باشد.

تحول دیجیتال در منابع انسانی

با شکل‌گیری انقلاب صنعتی نسل چهارم، دیجیتالی شدن بخش‌های مختلف صنعت کلید خورد. منابع انسانی نیز از این یکی از حوزه‌هایی بود که انقلاب صنعتی چهارم بر آن تاثیر گذاشت. تحول دیجیتال منابع انسانی فرایند تغییر فرایندهای عملیاتی در منابع انسانی برای تبدیل شدن فعالیت‌ها به فعالیت‌های خودکار و مبتنی بر داده است. پس به طور کلی می‌توان گفت که منابع انسانی دیجیتال مفهومی است که نه‌تنها با خود منابع انسانی بلکه با کل سازمان‌ها درگیر است و می‌تواند در راستای موفقیت آنها تلاش کند. هدف از تحول دیجیتال در این حوزه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خودکار کردن فرایندها و کاهش زمان مصرف شده برای انجام کارهای تکراری توسط نیروی انسانی
  • به حداکثر رساندن تجربه کارمندان حوزه منابع انسانی
  • استفاده از زمان آزاد شده در راستای استراتژی‌های دیجیتالی و در نهیات سود بردن از این زمان آزاد در راستای اهداف کسب و کار یا سازمان مربوطه
  • تغییر در نحوه عملکرد منابع انسانی و استفاده از داده‌ها در تمامی بخش‌ها از جمله حقوق و دستمزد، مزایا، مدیریت عملکرد و ...

به طور کلی می‌توان نقش تیم‌های منابع انسانی در تحول دیجیتال را به دو بخش تقسیم کرد:

  • هر کارمند مسئولیت تحول بخش خود را برعهده دارد که این کار از طریق اتوماسیون و فرایندهای دیجیتال و مبتنی بر داده انجام می‌شود.
  • با همکاری با بخش IT مجموعه تیم منابع انسانی باید به سازمان کمک کند تا در راستای تحول دیجیتال کرده کرده و در این مسیر تکامل پیدا کند.

به طور کلی می‌توان گفت که تحول دیجیتال در منابع انسانی می‌تواند سه حوزه و سه مورد از اجزای بسیار مهم منابع انسانی را تحت تاثیر خود قرار دهد که این سه مورد شامل تجربه مشتریان، فرایندهای عملیاتی و مدل‌های تجاری کسب و کار می‌شود.

چالش های منابع انسانی در تحول دیجیتال

مراحل تحول دیجیتال در منابع انسانی

برای ایجاد تحول دیجیتال در منابع انسانی چه مراحلی باید طی شود؟

از جمله مراحلی که برای ایجاد تحول دیجیتال در منابع انسانی باید طی شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین مرحله از تحول دیجیتال در این حوزه مربوط به تصمیم‌گیری است. در این مرحله شرکت تصمیم می‌گیرد که فرایندهای منابع انسانی خود به قبلا به‌صورت دستی انجام می‌شدند را ارتقا داده و با ابزارهای موجود در این حوزه آنها را به سمت آینده دیجیتال تغییر دهد.
  • در مرحله دوم تیم مدیریتی نیاز به تحول دیجیتال در حوزه منابع انسانی را برآورده کرده و تیم منابع انسانی باید برنامه‌ریزی و نیازهای تجاری آینده خود را ترسیم کند.
  • در مرحله بعدی نوبت به سرمایه‌گذاری می‌شود و در این مرحله ایده‌های مختلفی در راستای دیجیتالی کردن فرایندها مطرح می‌شود که باید هزینه‌ای صرف آنها شود تا در نهایت بهترین ایده‌ها برای برآورده کردن نیازها انتخاب شوند.
  • مرحله بعدی برنامه‌ریزی استراتژیک است. در این مرحله اعضای منابع انسانی شروع به همکاری با تیم‌های دیگر می‌کنند و دیدگاه‌های مختلفی را در حوزه‌های متفاوت جمع‌آوری می‌کنند. به این ترتیب با جمع‌آوری همه این دیدگاه‌ها یک نقشه راه کلی و استراتژیک در اختیار تیم منابع انسانی قرار خواهد داشت.
  • در نهایت اعضای تیم‌های مختلف در راستای رسیدن به نقشه استراتژیک و هدفی که برای خود مشخص کرده‌اند تلاش می‌کنند و به این ترتیب منابع انسانی و البته سازمان مربوطه آماده تحول دیجیتال خواهد بود.

مدیریت دیجیتمدیریت دیجیتال منابع انسانیال منابع انسانی

چالش‌های منابع انسانی

چالش‌های منابع انسانی در تحول دیجیتال

با وجود این‌که تحول دیجیتال در منابع انسانی یک نیاز ضروری به شمار می‌آید؛ ولی نباید فراموش کرد که در این زمینه چالش‌های زیادی نیز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد منابع انسانی هوشمند مربوط به فقدان استراتژی یا هدف مشخص برای تحول دیجیتال است. معمولا بسیاری از سازمان‌ها از سرمایه‌گذاری در این زمینه سرباز می‌زنند و همین مسئله نیز باعث می‌شود تا سرمایه کافی برای تیم‌های منابع انسانی مهیا نشود که بتوانند در راستای تحول دیجیتال حرکت کنند. پس به طور کلی می‌توان گفت که کمبود بودجه برای ایجاد تحول دیجیتال از مهم‌ترین چالش‌هایی است که پیش روی منابع انسانی قرار دارد.

عدم تخصص در هدایت پروژه تحول دیجیتال در منابع انسانی جز دیگر چالش‌های مهمی است که در این زمینه وجود دارد و باید توجه کافی را به آن داشت. معمولا برای تحول دیجیتال در این حوزه به افراد متخصص زیادی نیاز است که پیداکردن چنین افرادی کار ساده و راحتی نخواهد بود. عدم چابک بودن در ارتقا به راهکارهای دیجیتالی جدید نیز جز مهم‌ترین چالش‌ها در این زمینه به وجود می‌آید. تکنولوژی‌های امروزی دائما در حال ارتقا و پیشرفت بوده و قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی به آنها اضافه می‌شود. به همین علت نیز سازمان‌ها باید به دنبال راهکارهایی باشند که خیلی سریع بتوانند بخش منابع انسانی خود را به این راهکارهای جدید مسلح کرده و به این ترتیب در مسیر پیشرفت حرکت کنند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که این چالش‌ها در تمامی دنیا و سازمان‌ها وجود دارد و مقابله با آنها نیازمند انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر تیم منابع انسانی خواهد بود.

 

یکی از فعالیت‌های infourtech آموزش و مشاوره تحول دیجیتال به کسب‌وکارهای مختلف می‌باشد. تیم اینفورتک با تسلط بر فناوری‌های مختلف صنعت نسل 4 (همزاد دیجیتال، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و..) آماده کمک‌رسانی برای تغییر فرایندهای سازمانی و دیجیتالی شدن آن‌ها می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره مزایای یادگیری تحول دیجیتال، به سایت اینفورتک (https://infourtech.com)  مراجعه کنید.

 

نتیجه‌گیری

تحول دیجیتال در منابع انسانی یک اتفاق بسیار موفقیت‌آمیز برای تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها است که رسیدن به آن کار سخت و دشواری بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی است. در منابع انسانی دیجیتال بسیاری از فرایندهای مختلف به‌صورت خودکار انجام می‌شوند و نیازی به حضور نیروی انسانی وجود ندارد. از طرف دیگر ایجاد منابع انسانی هوشمند دارای چالش‌های زیادی نیز هست که غلبه بر این چالش‌ها ضروری خواهد بود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی