کد خبر: ۳۴۵۴۱
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان‌ها با حمایت دولت

کارشناسان معتقدند بنگاه‌های کوچک امکان ورود به حوزه دانش‌بنیان، و یا امکان سازماندهی یک زنجیره ارزش، و یا امکان دسترسی به بازار‌های بین المللی را ندارند، بنابراین وظیفه دولت است که این مسیر را مهیا سازد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» مسلما راه‌اندازی و شکل گیری هر شرکتی و یا کسب وکاری در مرحله نخست نیاز به حمایت‌های اساسی دارد تا بتواند به مرحله رشد و بلوغ برسد. در حال حاضر بیش از ۸۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تاییدیه دانش بنیانی دارند که گردش مالی این شرکت‌ها در سال ۹۲ بالغ بر ۲۰۰ همت بوده است؛ این میزان برای سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ همت رسیده است.

ملکی فر معاون صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان فروش این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ به ۴۳۰ همت برسد، این در حالی است که میزان سرمایه اولیه اختصاص یافته به صندوق نوآوری و شکوفایی، ۲.۶ میلیارد تومان است؛ از این رو صندوق با این میزان منابع مالی نمی‌تواند نیاز‌های شرکت‌ها را تامین کند.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان در کشور رشد و نمو پیدا کنند نیاز به حمایت دارند در این بین بخش خصوصی می‌تواند یکی از سرشاخه‌های اصلی برای حمایت از شرکت‌ها باشد، اما متاسفانه همه ساله شاهد هستیم که با ورود دولت به این مقوله نه تنها شرکت‌ها توسعه پیدا نمی‌کنند بلکه برخی از آن‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

ملکی‌فر معتقد است که وظیفه و رسالت دولت در حوزه تامین مالی و کاهش ریسک سرمایه‌گذار بخش خصوصی است، همانطور که دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد، در تامین مالی نیز دولت نباید در جایی وارد شود که بخش خصوصی می‌تواند وارد شود و ما این رویه را در صندوق به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

براساس این گزارش بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش بزرگی از شبکه تولید و فعالیت اقتصادی را در کشور هستند؛ اما معمولا بنگاه‌های کوچک امکان ورود به حوزه دانش‌بنیان، و یا امکان سازماندهی یک زنجیره ارزش، و یا امکان دسترسی به بازار‌های بین المللی را ندارند بنابراین وظیفه دولت است که این سه مهم را، که عموما برای تحقق مستلزم بزرگی مقیاس تولید هستند، برای بنگاه‌های کوچک و متوسط فراهم آورد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی